آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

به مطالعات مربوط به نوآوری در گردشگری، حتی در کشورهای توسعه یافته، بیشتر طی سه سال اخیر توجه شده و توسعه ی الگوهای نوآوری در این حوزه کمتر مورد توجه بوده است. ازاین رو، توجه به گردشگری و نوآوری در این حوزه، که یکی از استعدادهای ایران برای افزایش درآمدهای ملی است، اهمیت و ضرورت فراوانی دارد. این پژوهش با هدف توسعه ی یک الگوی نوآوری در صنعت گردشگری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را 130 نفر از مدیران شرکت های فعال و نوپای (استارتاپ ها) گردشگری تبریز تشکیل دادند. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و، از منظر روش، توصیفی - اکتشافی است. حجم نمونه، با استفاده از رابطه ی کوکران، ۹۷ نمونه به دست آمد. با مطالعه ی ادبیات موضوعی و پیشینه ی پژوهش، عوامل مؤثر در نوآوری در گردشگری شناسایی و، با نظر خبرگان صنعت و دانشگاه (پنل خبرگان)، مدل مفهومی پژوهش طراحی شد. داده های گردآوری شده از طریق پرسش نامه ی محقق ساخته، به منزله ی ابزار پژوهش، با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد عوامل سرمایه ی انسانی، مشارکت، تأمین مالی و فنّاوری اطلاعات در نوآوری در گردشگری اثر معنادار دارند. همچنین، دو متغیر تعدیلگر اندازه ی شرکت و محیط کلان صنعت، در رابطه بین این عوامل و نوآوری در گردشگری، تأثیر مثبت و منفی داشتند.

متن

Development of an Innovation Model in Tourism as an International Industry

Studies related to innovation in tourism, even in developed countries, have received more attention in the last three years and the development of innovation models in this field has been less attention. Therefore, paying attention to tourism and innovation in this field, which is one of Iran's potential for increasing national income, is very important and necessary. The purpose of this research is to develop an innovation model in the tourism industry. The statistical population of the research was ۱۳۰ managers of the tourism active companies and startups in Tabriz. This research is applied in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of method. Using Cochran's formula, the sample size estimated ۹۷. By studying the research literature and background, the effective factors on innovation in tourism were identified and then with the opinion of industry and university experts (expert panel), the conceptual model of the research was designed. The data collected through a researcher-made questionnaire, as a research tool, was analyzed via confirmatory factor analysis and structural equation modeling by partial least squares method. The findings showed that the factors of human capital, participation, financing and information technology (IT) have a significant effect on innovation in tourism. Also, two moderating variables of company size and industry macro environment had a positive and negative effect on the relationship between these factors and innovation in tourism

تبلیغات