آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

این پژوهش با هدف اصلی طراحی مدل بلوغ منابع انسانی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های جامع دولتی کشور صورت گرفت. با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش، فرایند مدل سازی که رویکرد آن نظریه سازی است تا نظریه آزمایی و نیز مطالعه در محدوده کوچک اما با عمق زیاد، از روش کیفی برای تدوین مدل بهره گرفته شد. داده های اسناد با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد به نوعی که هر مصاحبه حدودا سی دقیقه زمان و اطلاعات در حدود چهار ماه نهایی شدند. جامعه پاسخ دهنده به سوالات مصاحبه، خبرگان دانشگاهی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کل کشور به تعداد 18 نفر بودند و مصاحبه شوندگان براساس اصل تشخیص و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند، شرط اتمام نمونه-گیری، رسیدن به اشباع نظری بود. به منظور صحت اطلاعات کسب شده دو نفر کدگذاری را انجام دادند و ضریب تشابه 78 درصد کدها حاصل شد. یافته های پژوهش نشان از اکتشاف مولفه های رهبری منابع انسانی، روابط کار و کارکنان، نتایج ادراکی منابع انسانی، توسعه منابع انسانی، جبران خدمات منابع انسانی، برنامه ریزی و تامین منابع انسانی و استراتژی منابع انسانی را می دهدکه موارد اکتشاف شده احتمالا می تواند بلوغ منابع انسانی را در ادارات تربیت بدنی تسهیل نماید. به نظر می رسد نتیجه این پژوهش به شناسایی مولفه هایی ختم شد که بستره توجه دانشگاهی را به سوی رسیدگی بیشتر به نیروی انسانی هدایت خواهد کرد.

Designing Human Resource Maturity Model in Physical Education Departments of the Public Comprehensive State Universities

This research was conducted with the main purpose of designing human resource maturity model in physical education departments of comprehensive universities of the country. Regarding the exploratory nature of the research, the modeling process, which is the theorizing approach rather than testing theory as well as the study in a small scope but high depth, was used as a qualitative method for codification of the model. The data were collected by semi-structured interviews, in such a way that each interview lasted about thirty minutes and information was finalized in about four months. The community responded to the interview questions were university experts at the physical education departments of the universities of the country as a whole were 18 people and the interviewees were selected based on the principle of diagnosis and snowball sampling techniques, the condition for the completion of sampling was to reach theoretical saturation. In order to verify the accuracy of the data, two people encoded and the similarity coefficient of 78% of the codes was obtained. The findings of the research reveal the discovery of human resources leadership components, labor relations and employees, perceptual outcomes of human resources, human resource development, human resources compensation, human resources planning and human resources, and human resources strategy,that explored cases likely to facilitate the maturity of human resources in physical education departments. The result of this study ends to identify the components that will lead the academic focus to more focused concentration on manpower.

تبلیغات