آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هرچند اهمیت تبلیغات ارجاعی برای صاحبان کسب و کار آنلاین به خوبی شناخته شده است؛ اما نکته مهمی که تا حد زیادی نادیده گرفته شده است، پیشایندهای تبلیغات ارجاعی است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب مفهومی پیشایندهای شکل گیری تبلیغات ارجاعی در بستر شبکه های اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. پیشایندهای تبلیغات ارجاعی از طریق بررسی گسترده ادبیات انجام شده و متناسب با آن پرسشنامه ای در قالب 7 بعد و 24 گویه طراحی شد. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه های آنلاین پوشاک در شهر تهران هستند که حداقل یک بار از این فروشگاه ها خرید کرده اند می باشد (جامعه نامحدود). نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. حجم نمونه 400 نفر در نظرگرفته شد. که در نهایت 387 پرسشنامه سالم برگشت داده شد. برای تحلیل داده ها از تکنیک حداقل مربعات جزئی و از نرم افزارهای آماری PLS2-SPSS23 استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد که کیفیت و اعتبار اطلاعات، کیفیت وبسایت، نوآور بودن، نگرش و حمایت اجتماعی همگی تاثیر معنی داری و مثبتی بر تبلیغات ارجاعی دارند.

R Provide a conceptual framework for the formation of referral advertising in the context of social networks

Although the importance of referral advertising for online business owners is well known; an important point that has been largely overlooked is the antecedents of referral advertising. Accordingly, the present study was conducted with the aim of providing a conceptual framework for the formation of referential advertisements in the context of social networks. This study has been done in terms of applied purpose and in terms of nature and form of implementation in a descriptive-survey manner. Antecedents of referral advertisements were identified through extensive literature review and a questionnaire in 7 dimensions and 24 items was designed accordingly. The statistical population of the study is the customers of online clothing stores in Tehran who have bought from these stores at least once (infinite community). Sampling was done by availability. The sample size was 400 people, out of which, 387 sound questionnaires were returned. For data analysis, partial least squares technique and PLS2-SPSS23 statistical software were used. Based on the results, it was found that the quality and credibility of information, website quality, innovation, attitude and social support all have a significant and positive effect on referral advertising .

تبلیغات