سبک زندگی سازمانی با رویکرد شناسایی مؤلفه های سازمان معنویت گرا در دانشگاه (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
این مقاله به بررسی سبک زندگی سازمانی با رویکرد شناسایی مؤلفه های سازمان معنویت گرا در دانشگاه های خراسان شمالی می پردازد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش متخصصان و اساتید علوم تربیتی، مدیریت و الهیات بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و براساس معیار اشباع نظری، انتخاب شدند. نتایج حاصل از یافته های پژوهش با رویکرد نظریه داده بنیاد نشان داد که سبک زندگی سازمانی با رویکرد شناسایی مؤلفه های سازمان معنویت گرا در دانشگاه، در بعد فردی (شامل مؤلفه های اصول اخلاقی، اصول اعتقادی، ویژگی رفتاری و شخصیتی کارکنان)، در بعد سازمانی (شامل مؤلفه های فرهنگ سازمانی، امنیت شغلی، عدالت محوری)، در بعد مدیریتی (شامل مؤلفه های اخلاق مداری، تفویض اختیار)، در بعد گروهی (شامل مؤلفه های هدف مشترک، اخلاق اجتماعی) و در بعد محیطی (شامل مؤلفه های سیاست و اقتصاد) می باشند. محوریت قرار دادن معنویت در دانشگاه زمینه انسجام بیشترکارکنان و پاسخگویی اثربخش آنان به الزامات محیط سازمانی و ظهور جامعه ای سالم را فراهم می کند.Organizational lifestyle with the approach of identifying the components of the spiritualist organization in the university
This article examines the organizational lifestyle with the approach of identifying the components of the spiritualist organization in the universities of North Khorasan. The research method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type. The statistical population of the study was specialists and professors of educational sciences, management and theology who were selected by purposive sampling method based on theoretical saturation criteria. The results of the research findings with the Grand theory approach showed that the organizational lifestyle with the approach of identifying the components of the spiritualist organization in the university, in the individual dimension (including the components of ethical principles, beliefs, behavioral characteristics and personality of employees) , In the organizational dimension (including the components of organizational culture, job security, justice-oriented), in the managerial dimension (including the components of ethics, delegation), in the group dimension (including the components of the common goal, social ethics) and in the environmental dimension (including components of politics and economics). The centrality of spirituality in the university provides the basis for greater cohesion of employees and their effective response to the requirements of the organizational environment and the emergence of a healthy society.