تحول اداری

تحول اداری

تحول اداری 1380شماره 33

مقالات

۱.

تحول اداری چرا؟ به چه هدف؟ و چگونه؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 795
این مقاله در اندیشه پاسخگویی به سه سوال اساسی است: 1- چرا نظام اداری باید متحول شود؟ در پاسخ به این سوال سه دلیل عمده وجود دارد: معضلهای موحود در نظام اداری ب) چالشهای محیطی جدید و لزوم تطبیق با انها ج) رویکردهای جدید به مدیریت دولتی. 2- تحول نظم اداری به چه هدف انجام میشود؟ هدف اساسی از تحول در نظام ادای کارآمد ساختن نظام اداری است ......
۲.

دولت، کیفیت و تحول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 570
یکی از مهمترین عوامل موثر در تحولات اقتصادی و توسعه تجارت و صادرات، موضوع کیفیت و استانداردهای ماست . کیفیت در چند دهه اخیر بخصوص با ادغام اقتصادی جهان به مهمترین عامل رقابتی تبدیل شده است . امروزه پرچم حیات و دوام شرکتها در تولید هر چه بهتر با صرف منابع هرچه کمتر است. این ضرورت برای کشورها نیز، به سان نوعی شرکت مجازی بزرگ، به طور کامل صدق می کند . تحقق هدفهای کلان توسعه اقتصادی در هر کشور، نیاز تامین بسیار وسیع و اساسی این نیاز است.....
۳.

بوروکراسی در آینه زمان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 781
در این مقاله ضمن ارائه شناختی اجمالی از بوروکراسی و سازمانهای بوروکراتیک، تعریف جامعی ار بوروکراسی بر اساس بررسیهای ماکس وبر ارائه می شود. وبر با توجه به مفهوم بوروکراسی هیچ گاه به دنبال ارائه الگویی اجباری برای سازمانها بنود. بلکه ارائه دهنده فرضیه ای در مورد سازمان آرمانی برای رسیدن به بیشترین کارایی بود. ویلسون و گودنر دو دانشمند دیگر بودند که قرنهای 19 و 20 با انجام بررسیهایی در مورد بوروکراسی در ایالات متحد امریکا به نتیجه رسیدند که در درجه نخست، بوروکراسی موجب توسعه دموکراسی در جامعه می شود.....
۴.

مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای عمومی: مورد پژوهیها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 165
در این مقاله کاربرد مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای عمومی شرح داده شده است. بررسی ویژگیهای کاربردی ده بعد مدیریت کیفیت جامع (در مثل، روابط با عرضه کننده و مدیریت نیروی کار) در این سازمانها انجام شده است که مولفان با استفاده از شیوه نگارش دانشگاهی به شرح آن پرداخته اند. از بررسی مدیریت کیفیت جامع در می یابیم که به کارگیری این مفهوم در سازمانهای عمومی سودمند است. اما ویژگیهای خاص کاربست آن به ویژه نبود درک درباره چگونگی تامین نیاز مشتری چگونگی رضایت مدیران و کارمندان از کار طبق قوانین و مقررات و مشاهده عملکرد پیشینیان و نبود حرکت درونی و انگیزه بهبود فرایندها به کارگیری مدیریت کیفیت جامع را دشوار می کند......
۵.

رابطه میان ویژگیهای محیطی و اقدامهای سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 849
در این نوشتار با ارائه تعریفی روشن درباره محیط خارجی سازمان، گروههای ذی نفوذ داخلی و خارجی را نام برده ام و به تبیین نقش و اثر آنها در سازمان پرداخته ام، در اینجا کارکنان و سهامداران و هیات مدیره عوامل داخلی و مشتریان، رقبا، موسسه های مالی، رسانه های گروهی، اتحادیه های کارگری، گروهای ذی نفوذ خارجی و داخلی محیط و در انها تاثیر می گذارند....

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱