دانش و پژوهش حسابداری

دانش و پژوهش حسابداری

دانش و پژوهش حسابداری 1388شماره 16

مقالات

۱.

چارچوبی برای توسعه تحقیقات آموزشی حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 101
"این مقاله با هدف پرداختی آکادمیک به امری مهم در عرصه حسابداری چارچوبی را برای تحقیقات مربوط به آموزش حسابداری ارائه میکند و به این منظور تحقیقات انجام شده بین سال های 1970 تا 2005 را بر اساس این چارچوب مورد بازبینی و طبقه بندی جدید قرار می دهد . این چارچوب تحقیقات آموزش حسابداری را در چهار حوزه : 1- دانشجویان 2- اساتید 3- فرآیند آموزشی 4- تشکیلات اداری و بخش های مدیریت دانشگاه طبقه بندی می کند در بخش دانشجویان ، موضوع تحقیقات مرتبط با نگرش ها ، باور ها ، مهارت های ارتباطی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ، در بخش اساتید ، موضوع تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد ، تدریس ، تحقیقات مرتبط با آزمون ، رتبه بندی ، روش های آزمون و یادگیری و در بخش آخر تشکیلات اداری ، بحث ساختار اداری ، تعیین اعتبار و رتبه بندی دوره های تحصیلی محور بحث می باشد بازبینی ادبیات تحقیقات آموزش حسابداری بین سال های 1997 تا 2005 نشان می دهد که چارچوب تحقیقات آموزش حسابداری به عناوین زیر تغییر یافته است : 1- ارزیابی 2- فهرست دروس و آموزش 3- تکنولوژی آموزشی 4- اساتید 5- دانشجویان به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن است ، تعریفی که عناصر پژوهش های مربوط به آموزش حسابداری را شالوده و یا حتی یک چارچوب عمومی شکل دهنده از پارامتر ها باشد ، وجود ندارد و یا حداقل به طور روشن مشخص نشده است "
۲.

بررسی کاربرد روشهای تحلیلی در ارزیابی ریسک تحریف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 538
"صورتهای مالی ، تحت نظر و مسولیت مدیریت تهیه می شود و لزوما نمی توان با بی طرفی و سطح اطمینان قابل قبول ، نیاز اطلاعاتی مختلف استفاده کنندگان را برآورده نماید . هدف این پژوهش تدوین و ارائه الگویی از متغیر های صورت های مالی در ارتباط با ارزیابی و پیش بینی خطر صورت های مالی تحریف شده ( تقلب مدیریت ) می باشد جامعه آماری پژوهش گزارش های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در همه صنایع عمده بوده و کل اعضای جامعه در مجموع 4 دوره مالی ( سال های 80 تا 83) 1101 عضو بوده است بر اساس نتیجه نهایی تحلیل آماری در مورد توانایی مدل پیشنهادی در پیش بینی حضور یک شرکت در گروه متقلب و یا غیر متقلب ، درصد پیش بینی صحیح توسط مدل نهایی 90/5 % می باشد و دو متغییر فروش سال جاری به فروش سال قبل و مجموع کل بدهی های سال جاری به مجموع کل بدهی های سال قبل که حاصل از صورتهای مالی می باشند ، قادر به پیش بینی خطر تحریف عمدی در صورت های مالی هستند "
۳.

مقایسه دیدگاه های کوهن و لاکاتوش در نظریه حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957
"نگرش نو به مفاهیم حسابداری و در نظر گرفتن ابعادی گسترده در تحلیل روند تاریخی آن ، منجر به شکل گیری دیدگاه های مختلف در ارزیابی گذشته آن و دستیابی به راه حل هایی نوین در حل مسائل موجود خواهد شد این مقاله سعی دارد به بررسی دیدگاه های کوهن و لاکاتوش در فلسفه علم پرداخته و با کاربرد آن در نظریه حسابداری ، میزان انطباق آنرا با روش مورد عمل در حسابداری مشخص نماید در بررسی بعمل آمده کاربرد دو دیدگاه فوق در حسابداری و همچنین مقایسه آن ها به این نتیجه رسیده است که در نظریه حسابداری از منظر فلسفه علم با نظریه کوهن بر تهیه اطلاعات مفید جهت تصمیم گیری اقتصادی و نظریه لاکاتوش بر مسئولیت پذیری ، پاسخگویی و رویکرد انتقادی تاکید می شود . لذا به نظر می رسد دیدگاه لاکاتوش در حسابداری می تواند همانند فلسفه علم ، ضعف های پیدا و پنهان دیدگاه کوهن را از بین ببرد"
۴.

چارچوب مفهومی مشترک هیات استاندارد های حسابداری بین المللی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 878
"وجود یک چارچوب مفهومی مناسب با محیط حسابداری ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور تلاش های بسیاری برای دست یافتن به یک چارچوب مفهومی صورت گرفته است . اخیرا ، هیات استاندارد های بین المللی و هیات استاندارد های حسابداری مالی آمریکا پروژه ای را در راستای بهبود چارچوب مفهومی مشترک برعهده گرفته اند که کامل است و سازگاری درونی دارد در این راستا ، دیدگاه اولیه ای از چارچوب مفهومی ، در 6 جولای 2006 منتشر شده است . اگرچه ، این پروژه با جدیت و طبق برنامه زمانبندی شده در حال اجرا است ، ولی با چالش ها و انتقاداتی رو برو شده است . به همین دلیل ، هیات مذکور خواستار انجام تفسیر هایی روی بیانیه ها و دیدگاه های اولیه هستند . رسالت این مقاله ، طرح دیدگاه های مختلف در باب هرفمندی چارچوب مفهومی اخیر و انتقادات و چالش های مطرح است "