سر مقاله: ما و آرمانهای علوی (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
مقدمهای در شخصیت والای امام علی علیهالسلام
علی علیهالسلام شخصیتی است که از آغاز ظهور اسلام تا امروز متفکران، اندیشمندان و صاحبنظران بسیاری از اقوام و ملل گوناگون و با عقاید و ایدئولوژیهای مختلف درباره او اظهارنظر نمودهاند و این ابراز آراء خود نمایانگر وجود متعالی و متکامل آن حضرت است.
«شبلی شمیل» که از نظر ایدئولوژیکی شخصی لائیک بهشمار میآید و از پیروان مکاتب ماتریالیستی است درباره علی علیهالسلام جملهای دارد که گویای بسیاری پندهاست؛ وی میگوید:علیبن ابیطالب بزرگ بزرگان، یگانه نسخهای است که نه شرق و نه غرب، نه در گذشته و نه امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است.1
و نیز جورج جرداق که معتقد به دین مسیح علیهالسلام است درباره علی علیهالسلام میگوید:
آیا انسان بزرگی مانند علی را میشناسی که حقیقت انسانی را به عقول و مشاعر بشری آشنا بسازد، آن حقیقت انسانی که سرگذشتی چون ازل و آینده باقی چون ابدیت و ژرفایی بس عمیق دارد که هر یک از صاحبان عقول و نفوس بزرگ مطابق روش و طبع خود، آن را درک میکند و دیگر انسانهای عادی بدون این که خود بدانند در سایه آنان زندگی میکنند. آن حقیقت انسانی که اساس همه فلسفههای مثبت است در مقابل همه فلسفههای منفی. مقصودم از آن فلسفهها کاوش از مطلق است که عامل اساسی ثبات و پایداری انسانیت در وجود انسان است. کاوش از مطلق اگر تا اعماق مطلق ادامه یابد، به یکی از چهرههای حقیقت خواهد رسید. علی این مطلق را به طور مخصوص دریافته، سپس با عقل و قلبش درک کرده است که بالاترین قدرتها از پایداری و مقاومت روی آن مطلق ناشی میگردد علی بدینسان تجسم یافته آن قدرت شگفتانگیز است.2
و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز که نفس خود را براساس کلام خدا را تطبیق به وجود علی نمود3 دربارهاش میفرماید:
هر کس بخواهد علم آدم، تقوای نوح، بردباری ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند به علی بنگرد.4
درخشش شخصیت متعالی امام علی علیهالسلام به قدری وسعت داشت که شعاع آزن کوردلانی همچون معاویه را نیز تحت تأثیر قرار میداد و به اعتراف وامیداشت که :
پس همانا که بر پیشینیان خود سبقت گرفت و پسینیان خود را ناتوان از روش این چنین نمود... هیهات، هیهات، مادران از زادن همانند او عقیم باشند.5
پس بجاست که جورج جرداق مسیحی با سوز و عشقی عجیب آرزوی خویش را این گونه بیان نماید که:
ماذا علیک یا دنیا لو حسَدتِ قواک، فاعطیت فی کلّ زمن علیّا بعقله و قلبه و لسانه و ذی فقاره.6
چه میشد ای روزگار، قدرتها و نیروهای خود را بسیج میکردی و در هر دورهای انسانی مانند علی از نظر عقل و خرد؛ روح و روان، سخن و بیان، قدرت و شجاعت به جامعه بشری تحویل میدادی؟
و این سخن حتی ذکر حال خلیفه دوم نیز هست که «اعوذ باللّه ان أعیش فی قوم لست فیهم یا أبا حسن»7، «پناه میبرم به خدا از بسر بردن در بین قومی که تو ای اباالحسن در بین آن نباشی.
مهمترین گزینه از آرمانهای علوی
شکّی نیست که تحقیق در جمیع وجوه شخصیت مولا از دو جهت محدود است؛ اول به حد فهم ما و دوم به حد مجال و فرصتی که هم از نظر زمانی و هم از نظر حجم این ویژهنامه وجود دارد.
بنابراین منطقیترین راه اقدام به گزینش از میان ابعاد و وجوه مختلف حیات امام علی علیهالسلام برای تحقیق و بررسی میباشد. در این مسیر ضروریترین نیاز امروز دنیای شیعه درک صحیح «نظام اجتماعی و سیاسی ایدهآل» میباشد، لذا «حکومت علوی» گزینهای است که ما در ویژه سال امام علی علیهالسلام انتخاب نمودیم.
انقلاب اسلامی ایران حادثهای است که قرنهای متمادی پیروان صدیق ائمه علیهمالسلام آرزوی تحقق آن را در سر داشتند و این آرزو را تا آخر حیات خویش با خود به همراه بردند. امّا قطعا صِرف ویران نمودن بنیان نظام طاغوت و استبداد کافی نیست و نظامسازی و بنا کردن ساختار حکومت براساس تعالیم دین، بخش مهمتری است که پیش روی ما میباشد.
اندیشه حکومت دینی پیشینهای به وسعت قدمت تاریخی خود دین دارد و لذا از یونان باستان و حتی پیش از آن تاکنون در میان متفکران و اندیشمندان مختلف تحت عنوان «اندیشه تئوکراسی» یا حکومت خدا بر مردم نمونههای بسیاری را میتوان یافت نمود.
لکن قرائتهای مختلف و برداشتهای گوناگون درباره آن نیز فراوان بوده است. اینک در دنیای امروز شیعه «حکومت علوی» میتواند به عنوان یک الگوی تام و تمام و کامل از نظام سیاسی دینی، گزینهای منتخب برای تحقیق باشد. بخصوص با توجّه به شباهتهای فراوانی که میتوان ـ علیرغم فاصلهای نزدیک به 14 قرن میان اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی عصر امام علی علیهالسلام با جامعه امروز ایران یافت نمود، سعی در شناخت دقیق و عمیق حکومت علوی میتواند در بسیاری از امور امروز دنیای شیعه راهگشا باشد.
مجموعه ویژه امام علی علیهالسلام در یک نگاه
معرفت جامع و کامل نسبت به دولت دینی امام علی علیهالسلام در گرو پرداختن به ابعاد بسیاری است. «اندیشه حوزه» براساس نیازهای عصر حاضر و جامعه اسلامی ایران ابعاد مختلف از حکومت علوی را اولویتبندی نموده و به طور مفصل به آنها پرداخته است.
ابعاد موردنظر در این زمینه عبارتند از:
1 ـ مبانی و زیرساختهای حکومت علوی.
2 ـ اهداف و غایات حکومتی امام علی علیهالسلام .
3 ـ روشهای حکومتی آن حضرت.
4 ـ چالشهای سیاسی و اجتماعی عصر امام علی علیهالسلام .
5 ـ عبرتهای حکومت علوی.
در شماره نخست از این مجموعه در دو بخش کلیِ «شاکله حکومت علوی» و «بنیادهای حکومت امام علی علیهالسلام »، مبانی و زیرساختهای نظام سیاسی آن حضرت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در دومین مجموعه از این سلسله، اهداف حکومت علوی در قالب عدالت، آزادی، اصلاحات، تعلیم و تربیت و... به تحقیق گذاشته شده است.
در مجلدات بعدی این مجموعه نیز به مباحث روششناختی مدیریت امام علی علیهالسلام ، چالشهای حکومت علوی و نیز عبرتهای آن پرداخته خواهد شد.
پرداختن به ابعاد فوق گاه نگاهی معرفتشناسانه و فلسفی را طلب میکند، گاه به نگاه تاریخی مستند و متقن نیازمند است و گاه نیز نگاهی جامعهشناسانه را میطلبد. در هر حال در هر گونه از این منظرها مجادلات فراوانی ممکن است وجود داشته باشد. امّا یک مجادله بسیار مهم است و آن مبانی حکومت علوی است.
برداشتهای مختلف از مبانی دولت علوی
پیرامون این که مبنای مشروعیت سیطره در حکومت علوی چیست، در مجامع فکری جامعه امروز ایران آراء مختلفی مطرح است. آنچه بیش از هر چیز لازم است مورد بررسی و نقد و تحلیل قرار گیرد نگاه به حکومت علوی از دریچه لیبرالی و در واقع تفسیر نظام سیاسی عصر امام علی علیهالسلام با پیشفرضها و محکمات لیبرالیستی است که هم اکنون در محیطهای روشنفکری مطرح است و به شدّت تبلیغ میشود.
مقایسه دولت دینی امام علی علیهالسلام با نظامهای لیبرال ـ دموکرات موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. ریشه این بحث در شیفتگی برخی متفکران نسبت به محصولات فکری دنیای غرب است.
حقیقت این است که حکومت امام علی علیهالسلام را آن گونه که هست باید تفسیر کرد نه براساس پیشفرضهای غیر دینی.
تفسیر صحیح حکومت علوی براساس محکمات دینی و مبانی موجود در کتبا و سنّت میسّر است، ضمن این که دستاوردهای علمی و فکری بشر نیزممکن است مزایایی داشته باشد که در این جا معیار سنجش باز هم مبانی دینی است و در صورت سازگاری آنها با مبانی مذکور قابل استفاده و مفید است لکن این بسیار متفاوت است با این که ابتدا فرضهای بشری به عنوان مبانی فکری پذیرفته شود و سپس کتاب و سنّت براساس آنها تفسیر گردد. این در واقع مصداق بارز تفسیر به رأی است.
پینوشتها
1 . صوت العدالة الانسانیه، جورج جرداق، چاپ اول، ص 19.
2 . همان، ص 23 و 24.
3 . اشاره به آیه 61 سوره آل عمران: «فمن حاجَّکَ فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا اندعُ ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة اللّه علی الکاذبین».
4 . شرح تجرید ملا علی قوشچی، باب امامت و اربعین فخر رازی نقل از احمدبن حنبل و بیهقی، ص 474.
5 . شرح ابن ابیالحدید، »11، ص 253 ذیل کلام 218، ربیع الابرار زمخشری، ج 3، باب 52، ص 606.
6 . صوت العدالة الانسانیة، ج1، ص 49.
7 . مستدرک حاکم، ج1، ص 457.
علی علیهالسلام شخصیتی است که از آغاز ظهور اسلام تا امروز متفکران، اندیشمندان و صاحبنظران بسیاری از اقوام و ملل گوناگون و با عقاید و ایدئولوژیهای مختلف درباره او اظهارنظر نمودهاند و این ابراز آراء خود نمایانگر وجود متعالی و متکامل آن حضرت است.
«شبلی شمیل» که از نظر ایدئولوژیکی شخصی لائیک بهشمار میآید و از پیروان مکاتب ماتریالیستی است درباره علی علیهالسلام جملهای دارد که گویای بسیاری پندهاست؛ وی میگوید:علیبن ابیطالب بزرگ بزرگان، یگانه نسخهای است که نه شرق و نه غرب، نه در گذشته و نه امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است.1
و نیز جورج جرداق که معتقد به دین مسیح علیهالسلام است درباره علی علیهالسلام میگوید:
آیا انسان بزرگی مانند علی را میشناسی که حقیقت انسانی را به عقول و مشاعر بشری آشنا بسازد، آن حقیقت انسانی که سرگذشتی چون ازل و آینده باقی چون ابدیت و ژرفایی بس عمیق دارد که هر یک از صاحبان عقول و نفوس بزرگ مطابق روش و طبع خود، آن را درک میکند و دیگر انسانهای عادی بدون این که خود بدانند در سایه آنان زندگی میکنند. آن حقیقت انسانی که اساس همه فلسفههای مثبت است در مقابل همه فلسفههای منفی. مقصودم از آن فلسفهها کاوش از مطلق است که عامل اساسی ثبات و پایداری انسانیت در وجود انسان است. کاوش از مطلق اگر تا اعماق مطلق ادامه یابد، به یکی از چهرههای حقیقت خواهد رسید. علی این مطلق را به طور مخصوص دریافته، سپس با عقل و قلبش درک کرده است که بالاترین قدرتها از پایداری و مقاومت روی آن مطلق ناشی میگردد علی بدینسان تجسم یافته آن قدرت شگفتانگیز است.2
و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز که نفس خود را براساس کلام خدا را تطبیق به وجود علی نمود3 دربارهاش میفرماید:
هر کس بخواهد علم آدم، تقوای نوح، بردباری ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند به علی بنگرد.4
درخشش شخصیت متعالی امام علی علیهالسلام به قدری وسعت داشت که شعاع آزن کوردلانی همچون معاویه را نیز تحت تأثیر قرار میداد و به اعتراف وامیداشت که :
پس همانا که بر پیشینیان خود سبقت گرفت و پسینیان خود را ناتوان از روش این چنین نمود... هیهات، هیهات، مادران از زادن همانند او عقیم باشند.5
پس بجاست که جورج جرداق مسیحی با سوز و عشقی عجیب آرزوی خویش را این گونه بیان نماید که:
ماذا علیک یا دنیا لو حسَدتِ قواک، فاعطیت فی کلّ زمن علیّا بعقله و قلبه و لسانه و ذی فقاره.6
چه میشد ای روزگار، قدرتها و نیروهای خود را بسیج میکردی و در هر دورهای انسانی مانند علی از نظر عقل و خرد؛ روح و روان، سخن و بیان، قدرت و شجاعت به جامعه بشری تحویل میدادی؟
و این سخن حتی ذکر حال خلیفه دوم نیز هست که «اعوذ باللّه ان أعیش فی قوم لست فیهم یا أبا حسن»7، «پناه میبرم به خدا از بسر بردن در بین قومی که تو ای اباالحسن در بین آن نباشی.
مهمترین گزینه از آرمانهای علوی
شکّی نیست که تحقیق در جمیع وجوه شخصیت مولا از دو جهت محدود است؛ اول به حد فهم ما و دوم به حد مجال و فرصتی که هم از نظر زمانی و هم از نظر حجم این ویژهنامه وجود دارد.
بنابراین منطقیترین راه اقدام به گزینش از میان ابعاد و وجوه مختلف حیات امام علی علیهالسلام برای تحقیق و بررسی میباشد. در این مسیر ضروریترین نیاز امروز دنیای شیعه درک صحیح «نظام اجتماعی و سیاسی ایدهآل» میباشد، لذا «حکومت علوی» گزینهای است که ما در ویژه سال امام علی علیهالسلام انتخاب نمودیم.
انقلاب اسلامی ایران حادثهای است که قرنهای متمادی پیروان صدیق ائمه علیهمالسلام آرزوی تحقق آن را در سر داشتند و این آرزو را تا آخر حیات خویش با خود به همراه بردند. امّا قطعا صِرف ویران نمودن بنیان نظام طاغوت و استبداد کافی نیست و نظامسازی و بنا کردن ساختار حکومت براساس تعالیم دین، بخش مهمتری است که پیش روی ما میباشد.
اندیشه حکومت دینی پیشینهای به وسعت قدمت تاریخی خود دین دارد و لذا از یونان باستان و حتی پیش از آن تاکنون در میان متفکران و اندیشمندان مختلف تحت عنوان «اندیشه تئوکراسی» یا حکومت خدا بر مردم نمونههای بسیاری را میتوان یافت نمود.
لکن قرائتهای مختلف و برداشتهای گوناگون درباره آن نیز فراوان بوده است. اینک در دنیای امروز شیعه «حکومت علوی» میتواند به عنوان یک الگوی تام و تمام و کامل از نظام سیاسی دینی، گزینهای منتخب برای تحقیق باشد. بخصوص با توجّه به شباهتهای فراوانی که میتوان ـ علیرغم فاصلهای نزدیک به 14 قرن میان اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی عصر امام علی علیهالسلام با جامعه امروز ایران یافت نمود، سعی در شناخت دقیق و عمیق حکومت علوی میتواند در بسیاری از امور امروز دنیای شیعه راهگشا باشد.
مجموعه ویژه امام علی علیهالسلام در یک نگاه
معرفت جامع و کامل نسبت به دولت دینی امام علی علیهالسلام در گرو پرداختن به ابعاد بسیاری است. «اندیشه حوزه» براساس نیازهای عصر حاضر و جامعه اسلامی ایران ابعاد مختلف از حکومت علوی را اولویتبندی نموده و به طور مفصل به آنها پرداخته است.
ابعاد موردنظر در این زمینه عبارتند از:
1 ـ مبانی و زیرساختهای حکومت علوی.
2 ـ اهداف و غایات حکومتی امام علی علیهالسلام .
3 ـ روشهای حکومتی آن حضرت.
4 ـ چالشهای سیاسی و اجتماعی عصر امام علی علیهالسلام .
5 ـ عبرتهای حکومت علوی.
در شماره نخست از این مجموعه در دو بخش کلیِ «شاکله حکومت علوی» و «بنیادهای حکومت امام علی علیهالسلام »، مبانی و زیرساختهای نظام سیاسی آن حضرت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در دومین مجموعه از این سلسله، اهداف حکومت علوی در قالب عدالت، آزادی، اصلاحات، تعلیم و تربیت و... به تحقیق گذاشته شده است.
در مجلدات بعدی این مجموعه نیز به مباحث روششناختی مدیریت امام علی علیهالسلام ، چالشهای حکومت علوی و نیز عبرتهای آن پرداخته خواهد شد.
پرداختن به ابعاد فوق گاه نگاهی معرفتشناسانه و فلسفی را طلب میکند، گاه به نگاه تاریخی مستند و متقن نیازمند است و گاه نیز نگاهی جامعهشناسانه را میطلبد. در هر حال در هر گونه از این منظرها مجادلات فراوانی ممکن است وجود داشته باشد. امّا یک مجادله بسیار مهم است و آن مبانی حکومت علوی است.
برداشتهای مختلف از مبانی دولت علوی
پیرامون این که مبنای مشروعیت سیطره در حکومت علوی چیست، در مجامع فکری جامعه امروز ایران آراء مختلفی مطرح است. آنچه بیش از هر چیز لازم است مورد بررسی و نقد و تحلیل قرار گیرد نگاه به حکومت علوی از دریچه لیبرالی و در واقع تفسیر نظام سیاسی عصر امام علی علیهالسلام با پیشفرضها و محکمات لیبرالیستی است که هم اکنون در محیطهای روشنفکری مطرح است و به شدّت تبلیغ میشود.
مقایسه دولت دینی امام علی علیهالسلام با نظامهای لیبرال ـ دموکرات موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. ریشه این بحث در شیفتگی برخی متفکران نسبت به محصولات فکری دنیای غرب است.
حقیقت این است که حکومت امام علی علیهالسلام را آن گونه که هست باید تفسیر کرد نه براساس پیشفرضهای غیر دینی.
تفسیر صحیح حکومت علوی براساس محکمات دینی و مبانی موجود در کتبا و سنّت میسّر است، ضمن این که دستاوردهای علمی و فکری بشر نیزممکن است مزایایی داشته باشد که در این جا معیار سنجش باز هم مبانی دینی است و در صورت سازگاری آنها با مبانی مذکور قابل استفاده و مفید است لکن این بسیار متفاوت است با این که ابتدا فرضهای بشری به عنوان مبانی فکری پذیرفته شود و سپس کتاب و سنّت براساس آنها تفسیر گردد. این در واقع مصداق بارز تفسیر به رأی است.
پینوشتها
1 . صوت العدالة الانسانیه، جورج جرداق، چاپ اول، ص 19.
2 . همان، ص 23 و 24.
3 . اشاره به آیه 61 سوره آل عمران: «فمن حاجَّکَ فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا اندعُ ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة اللّه علی الکاذبین».
4 . شرح تجرید ملا علی قوشچی، باب امامت و اربعین فخر رازی نقل از احمدبن حنبل و بیهقی، ص 474.
5 . شرح ابن ابیالحدید، »11، ص 253 ذیل کلام 218، ربیع الابرار زمخشری، ج 3، باب 52، ص 606.
6 . صوت العدالة الانسانیة، ج1، ص 49.
7 . مستدرک حاکم، ج1، ص 457.