آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

قال رسول‏الله (ص): من اقرض مؤمنا قرضا ینظر به میسوره کان ماله فى زکاه و کان هو فى صلاه من الملائکه حتى یؤدیه . (1)
رسول خدا (ص) فرمود: کسى که به مؤمنى قرض دهد و منتظر بماند تا توانایى پرداخت را پیدا کند، مال او زکات محسوب شده و خود او مشمول درود ملائکه است تا هنگامى که بدهکار قرض خود را بپردازد .
مقدمه
یکى از تفاوت‏هاى اساسى مکتب اقتصادى اسلام با سایر مکاتب اقتصادى، توجه خاص به نیازمندان، آسیب‏دیدگان و اقشار ضعیف جامعه است و براى تامین نیازهاى معیشتى آنان، راهکارهاى انسانى و مناسب با شان و کرامت انسان در نظر گرفته شده است . یکى از این راههایى که در قرآن و روایات مورد تشویق و ترغیب جدى بوده، اعطاى قرض بدون بهره و به اصطلاح قرض حسن یا قرض الحسنه است . فرد نیکوکار با دادن بخشى از اموال خود به فرد نیازمند، احتیاج او را تامین مى‏کند و او را قادر مى‏سازد، برخى فشارهاى پدید آمده در زندگى را با کمک همنوعان پشت‏سر بگذارد . با پیشرفت زمان و گسترش جوامع، رفتار قرض الحسنه نیز توسعه کمى و کیفى پیدا کرد، به تدریج در کنار قرض‏هاى فردى، صندوق‏هاى قرض الحسنه خانوادگى، صنفى و عمومى شکل گرفت که وجوه مازاد بر نیاز افراد خیر را در اختیار نیازمندان قرار مى‏دهند و به این وسیله، مشکلات زیادى از طبقه پایین و متوسط جامعه حل مى‏شود .
صندوق‏هاى قرض الحسنه که با هدف خیر خواهانه و با شیوه‏هاى کاملا اسلامى فعالیت مى‏کنند، چندى است‏به دلایل مختلفى که در مقاله به آن مى‏پردازیم، از جهت اهداف و شیوه‏ها خدشه دار شده‏اند و برخى از آنها از مسیر اولیه منحرف شده و نگرانى‏هاى جدى به وجود آورده‏اند . این وضعیت موضع‏گیرى‏هاى متفاوتى را در پى داشته است; برخى با بهانه کردن این انحرافات و تخلفات با اصل قرض الحسنه و صندوقها مخالفت مى‏کنند و برخى با کوچک و کم اهمیت‏شمردن آنها، در صدد دفاع غیر منطقى از همه صندوقها هستند .
در این مقاله سعى شده است، به دور از افراط و تفریط و با کارشناسى دقیق، ابعاد مختلف مسئله، وضعیت فعلى صندوق‏هاى قرض الحسنه در ایران مورد بررسى قرار گیرد، سپس ساختار جدید براى سازماندهى آنها در شرایط کنونى ارائه شود .
تاریخچه صندوق‏هاى قرض الحسنه
در سال 1348 ه . ش، اولین صندوق قرض الحسنه در یکى از مساجد جنوب تهران، با نام «صندوق ذخیره جاوید» ، با سرمایه اولیه یکصد و چهل هزار ریال تشکیل شد، این صندوق که با هدف کمک به محرومان و نیازمندان، و مبارزه با رباخوارى تاسیس شده بود، ابتدا وام‏هاى بلاعوض مى‏داد و پس از مدتى به پرداخت قرض الحسنه مبادرت ورزید .
پس از این، صندوق‏هاى متعددى در تهران و شهرهاى مختلف تاسیس گردید، بطورى که در سال 1358 شمار صندوق‏ها از 200 مورد فراتر رفت . پس از پیروزى انقلاب و گرایش مردم به امور معنوى و حمایت مسئولان، صندوق‏هاى قرض الحسنه رشد چشمگیرى پیدا کرد و اکنون گرچه آمار دقیقى در دست نیست، لکن طبق گزارش نیروى انتظامى تعداد آنها در سال 79 از 6000 صندوق تجاوز مى‏کند .
تعداد صندوق‏هاى قرض الحسنه در ایران (2)
سال / 1358 / 1359 / 1362 / 1363 / 1364 / 1365 / 1379
تعداد / 200 / 800 / 1400 / 1650 / 2000 / 2250 / 6000
عملکرد صندوق‏هاى قرض الحسنه
اطلاعات دقیق و به روز از میزان و کیفیت عملکرد صندوق‏هاى قرض الحسنه در دست نیست و تنها با بررسى نمونه‏اى و تقریبى مى‏توان ارقامى را حدس زد . بر اساس آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران در سال 1379، از 1229 صندوق قرض الحسنه فعال در سطح کشور، ارزش سپرده‏هاى آنها 2110 میلیارد ریال و وام اعطایى آنها معادل 1573 میلیارد ریال بر آورد شده است . (3)
این ارقام در مقایسه با حجم سپرده‏ها و تسهیلات اعطایى نظام بانکى کشور به ترتیب 94/0 درصد و 89/0 درصد مى‏باشد و اگر نسبت صندوق‏هاى موجود که طبق گزارش نیروى انتظامى، 6000 صندوق است را به صندوق‏هاى مورد بررسى مرکز آمار، یعنى 1229 بدست آوریم، رقمى در حدود 5 خواهد بود و اگر آن رقم را با تسامح، به میزان سپرده‏ها و وام‏هاى اعطایى ضرب کنیم، مى‏توان سهم سپرده صندوق‏هاى قرض الحسنه از کل سپرده‏هاى بخش غیر دولتى را بین 94/0 تا 7/4 درصد، و سهم تسهیلات قرض الحسنه اعطایى به کل تسهیلات اعطایى از سوى بانکها به بخش غیردولتى 89/0 تا 45/4 درصد برآورد کرد . بر اساس همین برآورد، سهم سپرده‏هاى صندوق‏ها از سپرده‏هاى قرض الحسنه پس‏انداز بانکها، حدود 58/9 درصد و نسبت تسهیلات اعطایى آنها به تسهیلات قرض الحسنه بانک‏ها در حدود 96/20 درصد مى‏باشد . در همان سال نسبت‏سپرده‏هاى این صندوق‏ها به حجم نقدینگى، بین 85/0 درصد تا 25/4 درصد بوده است .
جایگاه قانونى صندوق‏هاى قرض الحسنه
صندوق‏هاى قرض الحسنه که على الاصول مؤسساتى غیرتجارى محسوب مى‏شوند، بر اساس مواد 584 و 585 قانون تجارت به ثبت مى‏رسند و مطابق بند (ه) ماده 6 آئین‏نامه اصلاحى ثبت مؤسسات غیر تجارى، مصوب سال 1337 موظف به کسب اجازه نامه از شهربانى هستند .
پس از پیروزى انقلاب، هیئت وزیران در تاریخ 20/11/1363 مصوبه‏اى را تصویب نمود که بر اساس آن، صندوق‏هاى قرض الحسنه موظف شدند، زیر نظر وزارت کشور و بانک مرکزى و بر اساس ضوابط زیر عمل کنند .
1 . تاسیس صندوق‏هاى قرض الحسنه موکول به تایید اساسنامه آنها به وسیله وزارت کشور مى‏باشد .
2 . وزارت کشور باید با توجه به اهداف و نوع فعالیت صندوق‏ها، موافقت‏سازمان دولتى ذیربط را قبلا جلب نماید .
3 . مرجع ثبت‏شرکت‏ها، با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، نسبت‏به ثبت آن اقدام نماید .
4 . مرجع صدور پروانه فعالیت صندوق، کماکان شهربانى جمهورى اسلامى ایران است .
5 . بر عملیات جارى صندوق‏هاى قرض الحسنه، وزارت کشور و بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران نظارت نموده، تا بر طبق اساسنامه مصوب فعالیت نمایند .
6 . مراجع تدوین آئین‏نامه اجرایى بند 5 این مصوبه، وزارت کشور و بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران هستند و پس از تصویب باید توسط وزراى کشور و امور اقتصادى و دارایى به مرحله اجرا گذارده شود .
در تاریخ 19/6/1367 در جلسه 645 شوراى پول و اعتبار، اساسنامه تیپ صندوق‏هاى قرض الحسنه به تصویب رسید که به استناد آن، اساسنامه متحد الشکلى براى صندوق‏ها، با همکارى بانک مرکزى، وزارت کشور و وزارت امور اقتصادى و دارایى تهیه و آماده استفاده شد .
همچنین در تاریخ 13/5/1369 در جلسه 706 شوراى پول و اعتبار، مقررات و ضوابط کلى مربوط به نحوه فعالیت صندوق‏ها، در 18 ماده تنظیم شد که خلاصه آن عبارت است از:
صندوق‏هاى قرض الحسنه مؤسسه‏اى است اعتبارى، غیربانکى و غیرتجارى که بر اساس مقررات و ضوابط تعیین شده از سوى بانک مرکزى تشکیل مى‏شود و مکلف به رعایت قوانین پولى و بانکى کشور است . صندوق‏ها فقط مجاز به قبول سپرده قرض الحسنه و اعطاى تسهیلات اعتبارى به صورت قرض الحسنه هستند . صندوق‏ها مجاز به دریافت اعتبار از سیستم بانکى نیستند . حداکثر نرخ کارمزد قرض الحسنه اعطایى صندوق‏ها 2 درصد در سال است . صندوق‏ها نمى‏توانند از محل سپرده‏هاى مردم به خرید دارایى‏هاى غیر منقول مبادرت نموده و اعطاى وام قرض‏الحسنه، نباید مشروط به سپرده گذارى و یا شرایط دیگر باشد . صندوق‏ها مى‏توانند در صورت پیش بینى در اساسنامه آنها، با اجازه بانک مرکزى به افتتاح شعبه، نمایندگى یا باجه مبادرت نمایند . صندوق‏ها مکلفند کلیه صورتهاى مالى خود را، طبق نمونه بانک مرکزى تنظیم نموده و بنا به دستور بانک مرکزى در هر زمان اطلاعات مورد نیاز را به بانک مرکزى ارائه دهند .
تشخیص موارد خلاف و تخلف صندوق‏هاى قرض الحسنه که اطلاعات آن از طرف شهربانى، بازرسان بانک و یا از هر طریق دیگر به بانک رسیده باشد، با بانک مرکزى است و مراتب ابطال پروانه فعالیت صندوق، از طرف بانک به شهربانى ابلاغ مى‏گردد .
در تاریخ 14/8/70 هئیت وزیران، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت‏بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران، تصویب نامه مورخ 18/12/63 را لغو کرد و بانک مرکزى از نظارت بر صندوق‏هاى قرض الحسنه منع گردید . استدلال این بود که صندوق‏هاى قرض الحسنه در امور خیریه فعالیت مى‏کنند و لزومى ندارد که بر فعالیت آنها نظارتى صورت گیرد .
با توجه به خلا قانونى، از سال 1370 تا 1381، صندوق‏هاى قرض الحسنه رشد بى رویه‏اى یافت و تعدادى از آنها چنانچه توضیح خواهیم داد، با سوء استفاده از شرایط، از هدف عالى، یعنى قرض الحسنه بازماندند و به سوء استفاده‏هاى مالى پرداختند . در پى این جریانات، قانونگذار در ماده 92 قانون برنامه سوم توسعه، و هیئت وزیران در مصوبه مورخ 9/11/81 مجددا نظارت بر کلیه فعالیت‏هاى مالى و پولى سازمان‏ها، موسسات و صندوق‏ها را به بانک مرکزى محول کرد و پس از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران، ضوابط و نحوه فعالیت اینگونه صندوق‏ها تدوین، و جهت تصویب به شوراى پول و اعتبار ارسال گردید .
نقش اقتصادى صندوق‏هاى قرض الحسنه
صندوق‏هاى قرض الحسنه با انجام فعالیت‏هاى مربوط بر روى متغیرهاى مختلف اقتصادى، به ویژه متغیرهاى پولى، بر تابع مصرف و تابع توزیع درآمد تاثیر مى‏گذارند . در این قسمت‏به صورت مختصر به بررسى هر یک از این تاثیرها مى‏پردازیم .
تاثیر بر متغیرهاى پولى
از آنجا که صندوق‏هاى قرض الحسنه اقدام به جذب سپرده‏هاى قرض الحسنه مى‏کنند و از طرف دیگر، آنها را در قالب وام‏هاى قرض الحسنه در اختیار متقاضیان قرار مى‏دهند، منشا اثر روى نقدینگى و ضریب تکاثرى نقدینگى خواهند بود; به عبارت دیگر، صندوق‏هاى قرض الحسنه از سمت تقاضاى پول به رشد نقدینگى و از طرف عرضه، به افزایش ضریب تکاثرى کمک مى‏کنند . تا زمانى که فعالیت‏هاى صندوق‏ها به جذب و اعطاى قرض الحسنه منحصر باشد و صندوق‏ها نخواهند از ابزارهایى چون حساب جارى و مشابه آن استفاده کنند، تاثیر فعالیت صندوق‏ها بر رشد نقدینگى و ضریب تکاثرى محدود خواهد بود، و تاثیر عمده آنها از طریق تاثیرگذارى بر سرعت گردش پول خواهد بود که چندان ملموس نیست .
مطابق ماده 18 مقررات تاسیس و نحوه فعالیت مؤسسات اعتبارى غیربانکى، افتتاح حساب دیدارى و یا حساب‏هاى دیگرى که وجوه آن با چک و یا وسائل مشابه قابل نقل و انتقال مى‏باشد، توسط مؤسسات اعتبارى ممنوع است; و این در حالى است که برخى از صندوق‏هاى قرض الحسنه حساب‏هاى دیدارى و مشابه آن دارند . حال اگر به این موضوع، این مطلب نیز اضافه شود که صندوق‏ها به لحاظ غیر انتفاعى بودن، از نگهدارى ذخایر قانونى معاف هستند، معلوم مى‏شود که صندوق‏ها چه ابزارهاى بالقوه‏اى براى ایجاد اختلال در نظام پولى کشور هستند . چون از جهت تئوریک قابل اثبات است، اگر مؤسسه‏اى از حفظ ذخیره قانونى معاف باشد، مى‏تواند تا بى‏نهایت اقدام به خلق پول کند، به ویژه در شرایط فعلى که هیچ آمار قابل اعتمادى از عملکرد صندوق‏ها وجود ندارد .
تاثیر روى تابع مصرف
فرد و خانوارى که امید دارد، در آینده در آمد بیشترى داشته باشد، اقدام به استقراض کرده و به وسیله آن کالاهاى مصرفى مورد نیاز خود را فراهم مى‏کند و پس از تحقق درآمد به تدریج قرض خود را پرداخت مى‏کند; اگر این قرض نبود، یا آن کالا خریدارى نمى‏شد و یا با تاخیر زمانى خریدارى مى‏شد . صندوق‏هاى قرض الحسنه وجوه مازاد بر نیاز برخى خانوارها و مؤسسات را تجهیز کرده، در اختیار نیازمندان قرار مى‏دهد و آنان را تواناى بر خرید کالاها و خدمات و مصرف آنها مى‏کنند و این فرایند در تمام زمانها ادامه دارد . در نتیجه اولا تابع مصرف تا حدودى افزایش مى‏یابد و ثانیا از ثبات نسبى برخوردار مى‏شود، و از این طریق بر متغیرهاى دیگرى چون سطح عمومى قیمت‏ها و تثبیت اقتصادى تاثیر مى‏گذارند .
تاثیر روى تابع توزیع درآمد
زمانى که فردى مازاد خود را براى مدتى به کسى قرض الحسنه مى‏دهد، در واقع از هزینه فرصت پول خود صرفنظر کرده و آن را در راه خدا انفاق مى‏کند و به همین جهت از ثواب و اجر اخروى برخوردار مى‏شود . گیرنده قرض که در واقع فرد نیازمندى است و اگر نمى‏توانست قرض الحسنه بگیرد، ناچار بود کالا یا خدمات مورد نیاز خود را به قیمتى بالاتر خریدارى کند، از ما به التفاوت قیمت نقد و نسیه منتفع مى‏شود، در نتیجه یک جریان در آمدى از طرف افراد خیر به سود افراد نیازمند شکل مى‏گیرد . صندوق‏هاى قرض الحسنه که جریان جذب و اعطاى قرض الحسنه را بین دو گروه صاحبان وجوه مازاد و نیازمندان فعال مى‏کنند، در حقیقت توزیع مجددى نسبت‏به درآمدها به وجود مى‏آورند و در مجموع توزیع در آمدها و ثروت‏ها در جامعه را عادلانه‏تر مى‏کنند .
در یک جمع بندى مى‏توان اثبات کرد که اگر تاثیر عملکرد صندوق‏هاى قرض‏الحسنه روى متغیرهاى پولى، برنامه ریزى و کنترل شود، وجود صندوق‏ها و عملکرد سالم و صحیح آنها مى‏تواند نقش بسیار مثبتى بر کل اقتصاد جامعه داشته باشد و در مقابل، اگر تاثیر آنها بر متغیرهاى پولى، برنامه ریزى و کنترل نشود، آثار منفى آنها بیشتر از ثمرات مثبتشان خواهد بود .
تخلفات شرعى و قانونى برخى صندوق‏هاى قرض الحسنه
به جرات مى‏توان ادعا کرد که اکثریت قریب به اتفاق صندوق‏هاى قرض الحسنه، در زمان تاسیس با نیات انسانى و خداپسندانه و براى کمک به محرومان و نیازمندان شکل گرفته‏اند، لکن با گذشت زمان و با تغییر اعضاى هیئت امنا و مدیریت، برخى صندوق‏ها، آگاهانه و گاه ناآگاهانه به مسیرهاى خلاف قانون و در مواردى به خلاف شرع کشیده شده‏اند . این موارد، هر چند به قصد خیانت‏به کشور و معصیت پروردگار نباشد، آثار سوء اقتصادى و دینى خود را بر جاى مى‏گذارد و چه بسا جامعه را به دام گناه کبیره ربا مى‏اندازد، چنانکه امروزه عملکرد خلاف برخى بانک‏ها و صندوق‏هاى به اصطلاح قرض الحسنه، توجیه کننده رباخوارى گروهى گردیده است . رئیس بازرسى بانک‏ها و صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در مصاحبه‏اى رسمى (4) مطرح مى‏کند که صندوق‏هاى قرض الحسنه سه گروه هستند; گروه نخست صندوق‏هایى هستند که خیرین با تاسیس و راه اندازى آن در صدد خدمت رسانى و رفع نیازهاى مردم بوده‏اند و تعهدى را براى سپرده‏گذاران ایجاد نکرده و یا سپرده افراد را مسدود نمى‏کنند . گروه دوم صندوق‏هایى که با جذب سپرده و مسدود کردن آنها، تعهد پرداخت وام‏هاى تا 3 برابر سپرده را مى‏دهند که پیش بینى مى‏شود در آینده‏اى نزدیک، منجر به ورشکستگى شوند، چون امکان تحقق چنین تعهدى را نخواهند داشت . گروه سوم صندوق‏هایى است که فعالیت‏بانکى دارند، سپرده مى‏گیرند، بهره مى‏پردازند، و وام با بهره مى‏دهند، در حالى که مطابق اصل چهارم قانون اساسى کلیه قوانین و مقررات کشور باید اسلامى باشد .
مهم‏ترین موارد تخلفات شرعى و قانونى برخى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه به قرار زیر است:
1 . اشتراط مسدود کردن سپرده; برخى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه شرط اعطاى وام قرض‏الحسنه را افتتاح حساب پس‏انداز قرض‏الحسنه و ذخیره‏سازى مبلغى به عنوان حداقل در آن حساب مى‏دانند، کما اینکه برخى پس از اعطاى وام، موجودى سپرده را تا تسویه حساب کامل وام مسدود مى‏کنند; و این در حالى است که اشتراط هر نوع زیاده در قرارداد قرض ربا محسوب مى‏شود و بدیهى است که اشتراط مسدود کردن سپرده و استفاده صندوق از آن سپرده در ایام مسدودى، از دید عرف زیاده محسوب مى‏شود و لذا مشهور فقها این نوع شرطها را شرط زیاده و ربا مى‏دانند .
2 . گرفتن هزینه‏اى بیش از کارمزد واقعى; مطابق نظر مراجع بزرگوار تقلید، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه مجاز هستند، هزینه‏هاى واقعى عملیات اعطاى وام قرض‏الحسنه، اعم از هزینه‏هاى پرسنلى و ادارى را به کل وام‏هاى اعطایى سرشکن کرده، از گیرنده تسهیلات دریافت کنند، چنانکه طبق مصوبه شوراى پول و اعتبار، صندوق‏ها مى‏توانند تا حد 2 درصد به عنوان کارمزد از متقاضى وام دریافت کنند; این در حالى است که برخى از صندوق‏ها رقم‏هایى بین 4 تا 6 درصد و در مواردى بیشتر، تحت عنوان کارمزد مى‏گیرند که قطعا خلاف واقع است .
3 . افتتاح حساب‏هاى غیر پس انداز قرض‏الحسنه; طبق مصوبه شوراى پول و اعتبار، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه تنها حق دارند براى مشتریان حساب‏هاى قرض‏الحسنه پس انداز افتتاح کنند و افتتاح حساب‏هاى دیدارى و مشابه آن، همین طور حساب‏هاى سرمایه‏گذارى مدت‏دار ممنوع است، در حالى که طبق گزارش‏هاى موجود، (5) برخى صندوق‏ها اقدام به گشایش انواع حساب‏هاى دیدارى و مدت‏دار براى مشتریان کرده‏اند .
4 . اعطاى تسهیلات غیر قرض الحسنه; هدف اصلى افرادى که در صندوق‏هاى قرض‏الحسنه سپرده‏گذارى مى‏کنند، این است که وجوه آنان در امر اعطاى قرض‏الحسنه به نیازمندان مصرف شود، چنانکه طبق مصوبه قانونى نیز، صندوق‏ها موظف هستند، منابع حاصل از سپرده‏هاى مشتریان را، تنها از طریق وام قرض الحسنه، اعطاى تسهیلات کنند و از خرید دارایى‏هاى غیر منقول و اعطاى تسهیلات از طریق عقود سودآور منع شده‏اند، در حالى که طبق گزارش‏هاى موجود، برخى صندوق‏هاى قرض الحسنه از طریق عقود فروش اقساطى، اجاره به شرط تملیک، جعاله و ... اعطاى تسهیلات کرده، سودهاى 22 درصدى و بیشتر دریافت مى‏کنند .
5 . عدم رعایت‏سقف تسهیلات; در سیستم بانکى، وجود ذخایر قانونى و احتیاطى بانک‏ها، ابزار مهمى براى کنترل بانک‏ها در رعایت‏سقف تسهیلات اعطایى است، چنانکه بانک مرکزى با کنترل کمى، حجم تسهیلات اعطایى بانک‏ها را محدود مى‏کند، اما در صندوق‏هاى قرض‏الحسنه به جهت نبود ذخیره قانونى و نبود قانونى براى کنترل ذخایر احتیاطى و نبود نهادى براى کنترل سقف اعتبارات، صندوق‏ها در یک رقابت‏شکننده براى جذب مشتریان بیشتر، پیوسته سقف وام اعطایى خود را بالا مى‏برند، بطورى که برخى صندوق‏ها به صورت رسمى تبلیغ اعطاى وام صد میلیون ریالى جهت‏خرید مسکن، اتومبیل و ... را مى‏کنند . روشن است که این وضعیت، احتمال ورشکستگى صندوق‏هاى مذکور را بالا مى‏برد و حقوق سپرده‏گذاران را به مخاطره مى‏اندازد; در سال گذشته متاسفانه شاهد ورشکستگى برخى از این صندوق‏ها بودیم . (6)
6 . سوء استفاده از منابع سپرده‏گذاران; چنانچه گذشت هدف اصلى غالب سپرده‏گذاران صندوق‏هاى قرض الحسنه، مشارکت در اعطاى وام قرض الحسنه به محرومان و نیازمندان جامعه است تا بتوانند ما یحتاج زندگى خود را تامین کنند، این درحالى است که برخى صندوق‏ها با استفاده از منابع مذکور، اقدام به خرید و ساخت و ساز ساختمان‏هاى ممتاز در بهترین مکان‏هاى شهرها، براى صندوق‏ها مى‏کنند و در مواردى نیز مشاهده مى‏شود که مبالغ بزرگى در اختیار افراد معدودى قرار مى‏گیرد . براى مثال در بازرسى بانک مرکزى از یک صندوق مشخص شد که مدیر عامل 14 نوع وام به خود اختصاص داده و در آخرین مرحله 200 میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج براى خود منظور کرده است، یا در بازرسى یک صندوق دیگر، مشاهده شده براى جلوه بیشتر فعالیت‏خود، یک اتومبیل را در شهرهاى مختلف به معرض نمایش در آورده، و در نهایت‏یک اسم بدون صحت اعلام شده و اتومبیل نیز در اختیار مدیر عامل قرار گرفته است . (7)
وجود این تخلفات که متاسفانه رو به گسترش است، این نگرانى را براى مسئولان نظام و هیات امناى صندوق‏هاى قرض الحسنه واقعى به وجود آورده است که مبادا این انحرافات شرعى و تخلفات قانونى به حدى برسد که رفتار انسانى و الهى قرض الحسنه و سوابق درخشان صندوق‏ها زیر سؤال برود و کار به جایى برسد که دولت‏به ناچار اقدام به تعطیلى چنین فعالیت‏هایى کند . شبیه کارى که در اوایل انقلاب در مورد شرکت‏هاى مضاربه‏اى اتفاق افتاد; شرکت‏هایى که در آغاز با نیات پسندیده و با الهام از آموزه‏هاى اسلام و براى مقابله با پدیده رباخوارى به راه افتاد، لکن به تدریج‏به دلیل نبود قوانین مناسب و فقدان کنترل و نظارت مؤثر، و به جهت‏حرص و طمع گروهى فرصت‏طلب، به مراکز رباخوارى، اختلاس و در مواردى فساد و فحشا تبدیل شد و خسارات فراوانى به بار آورد .
براى جلوگیرى از چنین پیشامدى لازم است تدبیرى اندیشید و با سازماندهى مناسب و تصویب قوانین لازم، جلو انحرافات و تخلفات را گرفت، متخلفان و فرصت طلبان را ناامید و خیرین و صالحین را امیدوار ساخت . در همین راستا، طرحى به عنوان ساختار مطلوب مؤسسه‏هاى قرض الحسنه پیشنهاد مى‏شود .
ساختار مطلوب مؤسسه‏هاى قرض الحسنه
مطالعه صندوق‏هاى قرض‏الحسنه فعال نشان مى‏دهد که این صندوق‏ها به دو گروه عمده تقسیم مى‏شوند; گروه نخست صندوق‏هاى قرض‏الحسنه کوچک با اعضاى شناخته شده هستند; مانند صندوق‏هاى قرض‏الحسنه فامیلى، صندوق‏هاى موجود در مساجد و ادارات و ... . در این صندوق‏ها معمولا افراد نیکوکارى وجود دارند که وجوه مازاد بر نیاز خود را در یک جا جمع کرده، به صورت قرض‏الحسنه در اختیار نیازمندان قرار مى‏دهند و غالبا فعالیتى روشن و روان دارند . در این صندوق‏ها تخلفات در حداقل ممکن است . بهترین ساختار براى این صندوق‏ها همین وضعیت موجود است و هر نوع اقدامى در مورد آنها، جز ایجاد هزینه‏هاى زائد و سردرگمى حاصلى ندارد .
گروه دوم، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه‏اى هستند که اقدام به افتتاح حساب سپرده براى مشتریان کرده، دفترچه پس‏انداز در اختیار آنان قرار مى‏دهند و محدودیت‏خاص خانوادگى، صنفى و محلى در جذب سپرده‏گذار ندارند و به‏طور معمول به تناسب توانایى مالى خود داراى شعبات متعدد در یک شهر یا شهرهاى مختلف هستند، مانند صندوق قرض‏الحسنه بسیجیان، قوامین، انصار المجاهدین و ... که برخى بیش از چهارصد و پنجاه شعبه در سراسر کشور دارند و فعالیت‏هاى گسترده پولى و مالى دارند . به نظر مى‏رسد بهترین تصمیم در شرایط کنونى این است که دولت و بانک مرکزى چنین صندوق‏هایى را وادار کند که یکى از دو تصمیم زیر را اتخاذ کنند .
الف . اگر قصد دارند در کنار فعالیت قرض الحسنه، فعالیت‏هاى سودآور بانکى نیز انجام دهند، باید با رعایت تمامى ضوابط بانک‏هاى تجارى، اقدام به گرفتن مجوز تاسیس بانک کرده و در قالب بانک‏هاى بدون ربا و زیرنظر مستقیم بانک مرکزى فعالیت کنند .
ب . اگر قصد دارند فعالیت‏خود را در قرض الحسنه منحصر کنند، از آنجا که دایره عملیات آنها گسترده است و روى متغیرهاى پولى تاثیر مى‏گذارد، لازم است در قالب بانک‏هاى قرض‏الحسنه که توضیح آنها در ذیل مى‏آید، فعالیت کنند .
بانک‏هاى قرض الحسنه
ترغیب اسلام به امر قرض الحسنه و اهتمام مسئولان نظام به گسترش آن از یک طرف، وجود مؤسسه‏هاى منظم و گسترده، به نام صندوق‏هاى قرض الحسنه و تاثیرگذارى جدى آنها بر متغیرهاى پولى از طرف دیگر، و وجود زمینه‏هاى انحراف و تخلف و به وجود آمدن معضلات اجتماعى از سوى دیگر، وضعیت فعلى را به جایى رسانده که لازم است‏براى نظارت و کنترل مؤسسه‏هاى بزرگ قرض الحسنه، ساختار جدیدى زیر نظر مستقیم بانک مرکزى و با محوریت رفتار انسانى قرض الحسنه، به نام بانک قرض الحسنه تعریف شود . این بانک‏ها چنانچه از نام آن‏ها پیداست، براساس قرارداد قرض الحسنه، به تجهیز و تخصیص منابع اقدام خواهند کرد .
تجهیز منابع
سپرده‏گذاران این بانک‏ها آن گروه از مردم مسلمان خواهند بود که به قصد مشارکت در ثواب معنوى اعطاى قرض الحسنه در بانک‏هاى مذکور سپرده گذارى مى‏کنند . این بانک‏ها مى‏توانند دو نوع حساب سپرده داشته باشند .
الف . سپرده جارى قرض‏الحسنه; این حساب به مشتریانى مربوط خواهد شد که قصد دارند، علاوه بر استفاده از خدمات حساب جارى، مانده سپرده جارى آن‏ها در امور خیر و رفع مشکلات مالى نیازمندان، به صورت قرض‏الحسنه به کار گرفته شود .
ب . سپرده پس‏انداز قرض‏الحسنه; این حساب به مشتریانى مربوط خواهد بود که قصد دارند، علاوه بر حفظ و نگهدارى وجوهشان در یک جاى مطمئن، مانده پس‏اندازشان در امور خیر و رفع مشکل مالى نیازمندان، به صورت قرض‏الحسنه به کار گرفته شود .
بانک‏هاى قرض‏الحسنه با افتتاح حساب‏هاى مذکور، سپرده مشتریان را به عنوان قرض بدون بهره تحویل مى‏گیرند و متعهد مى‏شوند، عندالمطالبه به صاحبان آنها برگردانند، به این حساب‏ها سود و بهره‏اى پرداخت نمى‏شود و در حقیقت صاحبان حساب، ارزش زمانى پولشان را به نیازمندان انفاق مى‏کنند و در مقابل ثواب اخروى مى‏برند .
تخصیص منابع
بانک‏هاى قرض الحسنه منابع حاصل از سپرده‏هاى جارى و پس انداز قرض الحسنه را پس از کسر ذخایر قانونى و احتیاطى (طبق ضوابط بانک مرکزى)، به صورت قرارداد قرض الحسنه در اختیار نیازمندان قرار مى‏دهند و به صورت اقساطى از آنها پس مى‏گیرند . این بانک‏ها مى‏توانند براى تامین هزینه‏هاى بانک ، از متقاضیان وام قرض‏الحسنه، کارمزد واقعى دریافت کنند .
تذکرات اساسى
1 . از آنجا که بانک‏هاى قرض‏الحسنه زیر نظر بانک مرکزى و براساس ضوابط و سیاست‏هاى پولى حاکم بر کل اقتصاد، عالیت‏خواهند کرد، مى‏توان با اطمینان خاطر براى این بانک‏ها اجازه افتتاح حساب جارى داد تا آنها بتوانند حداقل به اندازه پوشش دادن ذخایر قانونى، از مزیت‏خلق پول به وسیله چک استفاده کنند .
2 . با وجود چنین بانک‏هایى، بسیارى از مؤسسات دولتى و خصوصى که به صورت‏هاى مختلف به کارکنان و مراجعه کنندگان خود وام‏قرض الحسنه مى‏دهند، وجوهشان را به این بانک‏ها منتقل کرده، افراد موردنظر خود را براى گرفتن وام قرض الحسنه، به آنها معرفى مى‏کنند .
3 . دولت که همه ساله براى حمایت از اقشار آسیب‏پذیر، در مواقع حوادث غیر مترقبه، چون سیل، زلزله، آتش‏سوزى و ... ، وجوهى را به عنوان اعطاى وام‏هاى قرض الحسنه در نظر مى‏گیرد، مى‏تواند این برنامه‏ها را از طریق این بانک‏ها انجام دهد .
4 . براى تشویق مردم خیر به سپرده‏گذارى در این بانک‏ها و رواج قرض‏الحسنه، بانک‏ها مى‏توانند علاوه بر ارائه رایگان خدمات حساب جارى و پس‏انداز، امتیازهاى زیر را براى سپرده‏گذاران در نظر گیرند .
الف . اولویت در استفاده از وام‏هاى قرض الحسنه بانک، متناسب با عملکرد حساب .
ب . معرفى افراد نیازمند به بانک براى گرفتن وام قرض الحسنه، متناسب با عملکرد حساب .
ج . برخوردارى از جوایز معنوى چون سفرهاى زیارتى، به صورت قرعه‏کشى بین سپرده‏گذاران .
5 . جوایزى که بانک‏ها براى سپرده‏گذاران در نظر مى‏گیرند، باید خصوصیات زیر را داشته باشد .
الف . این جوایز وجهه معنوى داشته باشند تا انگیزه‏هاى معنوى مردم و رسیدن به ثواب اخروى از بین نرود .
ب . هزینه این جوایز از محل کارمزد وام‏هاى قرض‏الحسنه نباشد، چرا که علاوه بر شبهه شرعى، موجب بالا رفتن کارمزد و فشار بر نیازمندان مى‏شود .
ج . بهترین منبع براى تامین هزینه این جوایز، دولت و مؤسسات خیریه، چون کمیته امداد و سازمان بهزیستى است، چون هرچه مردم به سپرده‏گذارى در این بانک‏ها تشویق بشوند و منابع آنها افزایش یابد، بانک‏ها در تامین نیازمندان جامعه موقعیت‏بیشترى خواهند داشت; در نتیجه مسئولیت دولت و مؤسسات مذکور در قبال اقشار محروم کمتر خواهد شد .
الحمد لله رب العالمین
پى‏نوشت‏ها:
1) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 13، ص 88، ح‏3 .
2) ماخذ: مجله بانک و اقتصاد، شماره 23، اردیبهشت 1381 .
3) مرکز آمار ایران، 1379 .
4) مصاحبه آقاى ابراهیم درویشى با روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 10/4/1382
5) روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 10/4/1382 .
6) همان .
7) همان .

تبلیغات