چکیده

مقدمه: سازمان های دوسوتوان به خوبی پارادوکس ها را مدیریت می کنند و هم زمان از کشف و بهره برداری، تغییر و ثبات، کارایی و انعطاف پذیری و دوقطبی های مانند آن ها بهره می گیرند. این پژوهش با تمرکز بر پلتفرم های آنلاین صنعت گردشگری به دنبال تبیین رابطه بین متغیرهای یادگیری اکتشافی و دوسوتوانی سازمانی است که به تازگی اهمیت بالایی یافته اند. همچنین، اثر متغیر میانجی نوآوری باز و تعدیل گر گرایش به کارآفرینی را در این رابطه بررسی می کند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین یادگیری اکتشافی با دوسوتوانی سازمانی با درنظر گرفتن نقش تعدیل گر گرایش به کارآفرینی در پلتفرم های صنعت گردشگری بود.روش شناسی: این پژوهش از نظر پارادایم، اثبات گرایانه و از منظر هدف، کاربردی است. پژوهش، رویکرد کمّی دارد و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی و از منظر زمانی یک پژوهش مقطعی است. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه به وسیله خبرگان و روایی سازه آن به وسیله روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفتند. در این راستا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بخش های مختلف پرسشنامه، اعداد بالای ۷/۰ را نشان دادند. جامعه این پژوهش شامل کلیه کسب وکارهای پلتفرمی فعال در حوزه رزرو آنلاین مستقر در شهر تهران بودند. با توجه به فرمول کوکران، تعداد 44 کسب وکار به صورت تصادفی ساده (از طریق قرعه کشی) به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه پژوهش برای پاسخگویی در اختیار ۱ تا ۵ نفر از افراد کلیدی این کسب وکارها با جایگاه سازمانی مرتبط با موضوع پژوهش، مانند واحدهای تحلیل کسب وکار، برنامه ریزی، مدیران محصول و بازاریابی، قرار گرفت. در نهایت، 104 پرسشنامه جمع آوری شد که در نهایت با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، این داده های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین یادگیری اکتشافی و دوسوتوانی سازمانی رابطه وجود دارد. علاوه بر این، نوآوری باز از یادگیری اکتشافی تأثیر پذیرفته و بر دوسوتوانی سازمانی اثر می گذارد؛ نقش میانجی آن نیز تأیید شد. اما، نقش تعدیل گر گرایش به کارآفرینی در رابطه بین نوآوری باز و دوسوتوانی سازمانی تأیید نشد.نتیجه گیری/ دستاوردها: یافته های پژوهش، نقش یادگیری سازمانی و گرایش به کارآفرینی را در دوسوتوانی سازمانی در پلتفرم های صنعت گردشگری را برای سیاست گذاران آشکار نمود. در واقع، این پژوهش نشان می دهد که جهت خلق دوسوتوانی، لازم است پلتفرم های صنعت گردشگری سازمانی بر توسعه یادگیری اکتشافی، تمرکز و سرمایه گذاری کنند. البته، این یادگیری اکتشافی بایستی با عبور از مسیر نوآوری باز به دوسوتوانی سازمان تبدیل شود. از این رو، این پلتفرم ها بایستی شاخص هایی نیز برای سنجش و پایش حرکت یادگیری اکتشافی در مسیر مناسب تعریف کنند.

The Relationship between Exploratory Learning and Organizational Ambidexterity with the Moderating Role of Entrepreneurship Orientation in Tourism Industry Platforms

Introduction: Ambidexter organizations manage paradoxes well and simultaneously benefit from exploration and exploitation, change and stability, efficiency and flexibility, and similar dichotomies. This research, focusing on the online platforms of the tourism industry, seeks to explain the relationship between the variables that have recently gained great importance: exploratory learning and organizational ambidexterity. Also, it examines the effect of the mediating role of open innovation and the moderating role of entrepreneurship orientation. In this regard, the research aimed to investigate the relationship between exploratory learning and organizational ambivalence, considering the moderating role of entrepreneurship in tourism industry platforms.Methodology: This research is positivist in terms of paradigm and applied in terms of purpose. It has a quantitative approach, is a descriptive survey in terms of the nature of the method and data collection, and is a cross-sectional study from a temporal viewpoint. Data was collected through a questionnaire. The content and form validity of the questionnaire were confirmed by experts, and its construct validity was confirmed by convergent and divergent validity. Cronbach's alpha and composite reliability showed values above 0.7. The research population was platform businesses active in the field of online booking headquartered in Tehran. According to Cochran's formula, 44 businesses were selected randomly as a sample, and the research questionnaire was given to 1 to 5 key people of these businesses with an organizational position related to the research topic, such as business analysis, planning, product managers, and marketing units. Finally, 104 questionnaires were collected. Data were subjected to descriptive and inferential analyses.Findings: The research results revealed a relationship between exploratory learning and organizational ambidexterity. In addition, open innovation was found to be influenced by exploratory learning and affect organizational ambidexterity. Its mediating role was also confirmed. However, the moderating role of entrepreneurial orientation in the relationship between open innovation and organizational ambidexterity was not confirmed.Conclusion/ Implications: The research findings revealed the role of organizational learning and entrepreneurial orientation in organizational ambivalence in tourism industry platforms for policymakers. In fact, this research shows that in order to create ambidexterity, it is necessary for corporate tourism industry platforms to focus and invest in the development of exploratory learning. Of course, this exploratory learning should be transformed into the ambidexterity of the organization by passing through the path of open innovation. Therefore, these platforms should also define indicators to measure and monitor the movement of exploratory learning in the right direction.

تبلیغات