مدل سازی مؤلفه های اثرگذار بر تمایل دانشجویان به راه اندازی کسب و کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارآفرینی فرآیند خلق ارزش جدید از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می شود. پژوهش حاضر با هدف مدل سازی مؤلفه های اثرگذار بر تمایل دانشجویان به راه اندازی کسب و کار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشکده های اقتصاد و کارآفرینی (625 نفر) و فنی_مهندسی (2156 نفر) دانشگاه رازی بودند که حجم نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران با در نظر گرفتن واریانس بیشینه، جامعه بزرگ و دامنه اطمینان 05/0به تعداد 386 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل مسیر استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن است که متغیرهای نوآوری، مرکز کنترل درونی، توفیق طلبی، پیشگامی و ریسک پذیری به طور مستقیم و متغیرهای پیشینه خانوادگی، سابقه اشتغال و شرکت در کارگاه های کارآفرینی به طور غیرمستقیم در مجموع 33 درصد از تغییرات واریانس تمایل دانشجویان به راه اندازی کسب وکار را تبیین کردند. می توان گفت که یکی از چالش های اصلی دانشجویان، تلاش برای داشتن استقلال و امنیت شغلی در آینده است، لذا توصیه می گردد با پرورش مهارت هایی از قبیل نوآوری و دیگر مهارت های شغلی این مهم مدنظر متولیان امر قرار گرفته و زمینه ایجاد اشتغال را برای جوانان فراهم سازند.Modeling the Factors Affecting Students’ Willingness to Start a Business
Entrepreneurship is the process of creating new value through a committed effort, taking into account the risks involved. The current research was conducted to model the factors affecting students’ willingness to start a business. The statistical population included the students of the Faculties of Economics and Entrepreneurship (625 people) and the students of the Faculty of Technical Engineering (2156 people) at Razi University. The sample size was estimated at 386 people by Cochran’s formula, who were selected by stratified sampling method with proportional assignment. Data were collected by standard questionnaires and were analyzed by descriptive statistics and path analysis. The findings indicated that the variables of innovation, locus of control, success-seeking, pioneering, and risk-taking directly and the variables of family background, employment history, and participation in entrepreneurship workshops indirectly accounted for a total of 33% of the variance in the students’ desire to start a business. It can be said that a major challenge for students is their effort to gain independence and ensure their job security in the future. So, it is recommended that the officials consider this important factor by developing skills such as innovation and other job skills and provide employment opportunities for young people.