چکیده

باوجود اهمیت و ضرورت بخش کشاورزی و تأکید بر آن به عنوان محور اصلی توسعه، ولی روزبه روز از سهم بخش کشاورزی در توسعه و رونق اقتصادی کشور کم می شود. یکی از مهم ترین برنامه ها و رهیافت ها در این زمینه ترویج و توسعه کارآفرینی و کسب وکارهای کشاورزی در بین کنشگران بخش کشاورزی به خصوص دانش آموختگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی کشور است؛ چراکه دانش آموختگان رشته های کشاورزی به عنوان متخصصان موضوعی می توانند نقش مهمی در توسعه نوآوری ها و فناوری های جدید و در نتیجه توسعه کارآفرینی کشاورزی ایفا کنند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر رشته تحصیلی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشته های کشاورزی در استان اصفهان طراحی و انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان اصفهان بودند که تعداد 212 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ای استاندارد بود که روایی آن توسط متخصصان موضوع و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای نگرش کارآفرینانه، هنجارهای ذهنی کارآفرینانه، کنترل رفتاری درک شده کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دانشجویان رشته های کشاورزی استان اصفهان داشتند. افزون بر این، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره بیانگر تأثیر رشته تحصیلی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی استان اصفهان بود؛ به طوری که قصد کارآفرینانه دانشجویان رشته ترویج و آموزش کشاورزی بالاتر از قصد کارآفرینانه دانشجویان رشته زراعت و اصلاح نباتات بود. در این راستا، بازنگری دروس و سرفصل رشته های مختلف کشاورزی با رویکرد کارآفرینانه و اجباری کردن دروس کارآفرینی و کسب وکار برای تمام رشته های کشاورزی توصیه می شود.

The Impact of Academic Majors on Entrepreneurial Intention of Agriculture Students in Isfahan Province

Despite the importance and necessity of the agricultural sector and emphasis on it as the main axis of development, the contribution of the agricultural sector in the development and economic prosperity of Iran is decreasing day by day. One of the most important programs and approaches in this field is the promotion and development of agricultural entrepreneurship and businesses among the actors of the agricultural sector, especially the graduates of universities and agricultural higher education institutions of Iran; Because graduates of agricultural fields, as subject experts, can play an important role in the development of new innovations and technologies and, as a result, in the development of agricultural entrepreneurship. In this regard, the present study was designed and conducted with the main goal of investigating the impact of academic majors on the entrepreneurial intention of agriculture students in Isfahan province. The statistical population of the research included all agricultural students in universities and institutions of higher education in Isfahan province, The main tool of the research was a standard questionnaire whose validity was confirmed by subject experts and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient. The results of Pearson correlation analysis showed that the variables of entrepreneurial attitude, entrepreneurial subjective norms, and perceived entrepreneurial behavioral control had a positive and significant relationship with the entrepreneurial intention of agriculture students. In addition, the results of the multivariate analysis of variance showed the impact of academic majors on the entrepreneurial intention among agriculture students; So, the entrepreneurial intention of the students of agricultural extension and education was higher than the entrepreneurial intention of the students of plant breeding. In this regard, it is recommended to revise the courses and topics of different agricultural fields with an entrepreneurial approach and make entrepreneurship and business courses mandatory for all agricultural fields.

تبلیغات