چکیده

مسئله هویت( کیستی) یکی از مسائل بنیادین انسان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می باشد و در طول تاریخ جوامع مختلف برای حفط و بروز رسانی هویت مطلوب خود با چالش های فراوانی مواجهه بوده اند. جامعه ایرانی نیز مانند سایر جوامع این روند را پشت سرگذاشته است و با چالش های فراوانی روبرو بوده است.هویت در دوره معاصر در جامعه ایرانی به یک مسئله کلان و مستمر تبدیل می شود که یک دوگانگی ایجاد می کند. در یک سو هویت ایرانی اسلامی  و در سوی دیگر آن یک کل تاثیرگذاری و پویا به نام مدرنیته قرار دارد. این چالش هویتی در جامعه ایرانی تقابل ها و تضاد های مستمری تولید کرده که در آن نخبگان مختلفی در دو سوی طیف به تولید روایت مطلوب خود از هویت مورد نظرشان می پردازند.مشخص ترین صف بندی هویتی در سطح نخبگانی بین دو طیف نواندیشان دینی به عنوان معتقدین به هویت ایرانی – اسلامی و طیف روشنفکری  به عنوان نمایندگان اصیل مدرنیته قرار دارد و هر یک روایت های مطلوب خود را ارائه می دهد. ایت الله خامنه ای یکی از افرادی است که با قرار گرفتن در طیف نواندیش دینی هم در عمل و هم در نظر در ابعاد مختلف به مواجهه با طیف روشنفکری به عنوان معتقدان به گفتمان غرب گرایی و غرب زدگی می پردازد.نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایت الله سید علی خامنه ای به عنوان یکی از نمایندگان اصیل طیف نواندیشی دینی در مواجهه با نمایندگان گفتمان مدرنیته یعنی روشنفکران در طیف های مختلف، هم در نظر و هم در عمل، به دنبال پویایی و استمرار کل هویتی ایرانی – اسلامی در همه ابعاد است، به گونه ای که با یک نگاه حداکثری  بیشترین تاکید خود را بر رسیدن به زیست تمدن نوین اسلامی در برابر تمدن غرب امروز می گذارد. اما طیف مقابل ایشان که همان روشنفکران غرب گرا می باشند، چندان تاکید و اصراری بر حفظ هویت ایرانی – اسلامی ندارد، اگر چه گاهی مدعی آن هستد، اما در عمل مسیر کم رنگ کردن ابعاد هویت ایرانی – اسلامی را می پیمایند و در نگاه کلان نیز، چاره ای جز پیمودن مسیر مدرنیته غربی نمی بیند و آن را نیز دنبال می کند.

The relationship between Iranian-Islamic identity and the discourse of Westernism, emphasizing the views of Ayatollah Khamenei

The issue of identity is one of the fundamental issues of human beings in different personal and social dimensions, and throughout history, different societies have faced many challenges to preserve and update their desired identity. Iranian society, like other societies, has gone through this process and faced many challenges.In the contemporary period, identity in Iranian society becomes a big and continuous issue that creates a duality. On one side is Iranian Islamic identity and on the other side there is a dynamic and influential whole called modernity. This identity challenge has produced continuous confrontations and contradictions in the Iranian society, in which different elites on both sides of the spectrum produce their desired narrative of their desired identity.The most specific identity alignment at the elite level is between the two spectrums of religious innovators as believers in Iranian-Islamic identity and the spectrum of intellectuals as genuine representatives of modernity, and each one presents its own desirable narratives. Ayatollah Khamenei is one of the people who, by being in the spectrum of religious thought both in practice and in opinion, confronts the spectrum of intellectuals as believers in the discourse of Westernism and Westernization.The results of this research show that Ayatollah Seyyed Ali Khamenei, as one of the original representatives of the spectrum of religious innovation, in the face of the representatives of the discourse of modernity, i.e. intellectuals in different spectrums, both in opinion and in practice, seeks the dynamism and continuity of the whole identity. It is Iranian-Islamic in all dimensions, in such a way that with a maximum view, it places the greatest emphasis on the achievement of modern Islamic civilization against today's Western civilization. However, the spectrum opposite to them, which are the Western intellectuals, does not emphasize and insist on preserving the Iranian-Islamic identity, although they sometimes claim it, but in practice they travel the path of diminishing the dimensions of the Iranian-Islamic identity and in the macro view Also, he sees no choice but to follow the path of western modernity and follows it.

تبلیغات