طراحی الگوی شایستگی های یک عضو هیئت علمی هویت ساز از دیدگاه آیت الله خامنه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آموزش و ساختارهای آموزشی در ایجاد و توسعه هویت فردی و اجتماعی اهمیت دارد و از آنجایی که ویژگی های یک عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این هویت سازی مهم است، پژوهش حاضر «به منظور طراحی الگوی شایستگی های یک عضو هیئت علمی هویت ساز از دیدگاه آیت الله خامنه ای» انجام شده است. این مطالعه در دسته پژوهش های ترکیبی قرار می گیرد که در بخش کیفی برای شناسایی شایستگی های هیئت علمی هویت ساز، متن بیانات و سخنرانی های ایشان دراین باره، در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و دیگر مناسبت ها بررسی شده است. نتایج بررسی سخنان ایشان با روش تحلیل مضمون نشان داده است که الگوی شایستگی های یک عضو هیئت علمی هویت ساز، سه بعد را شامل می شود: شایستگی های نگرشی (با مؤلفه های تعهد، دین باوری و خودباوری)؛ شایستگی های وظیفه ای (با مؤلفه های آموزشی و پژوهشی)؛ شایستگی های راهبردی (با مؤلفه های فرماندهی جنگ نرم، تحول آفرینی و فرهنگ سازی). در بخش کمّی با هدف اولویت بندی ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است که نتایج نشان می دهد، ترتیب اهمیت شایستگی های یک عضو هیئت علمی هویت ساز از دیدگاه آیت الله خامنه ای عبارت اند از: شایستگی های راهبردی، شایستگی های وظیفه ای و شایستگی های نگرشی.Designing a competency model for an identity-builder faculty member from the perspective of the Supreme Leader
Considering the importance of education and educational structures in creating and developing individual and social identity, as well as the importance of a faculty member in this identity building, The present study is designed to implement the competency model of an identity-builder faculty member from the perspective of the Supreme Leader. In this mixed method study, In the qualitative section The text of his remarks and lectures regarding the faculty members of the universities in the meeting with these people and other occasions were examined, In order to identify the merits of an identity-builder faculty member. The results of the thematic analysis of his speech show that the competency model of an identity-builder faculty member is a three dimensional model included attitude competencies (With the components of commitment, religiosity and self-confidence), Functional competencies (with educational and research components) and Strategic competencies (with the components of soft warfare command, transformation, and culture). In the quantitative section, in order to prioritize the identified dimensions and components, quantitative content analysis method was used. The results show the importance of the competencies of an identity-builder faculty member from the perspective of the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran in arrangements include: strategic competencies, Functional competencies, and attitude competencies.