آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف نقش رسانه ملی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام گرفت (هدف). روش پژوهش از نظر دستیابی به هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان، اساتید و کارشناسان حوزه علوم ارتباطات و رسانه شهر تهران در سال 1402 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان شامل 150 نفر از خبرگان، اساتید و کارشناسان حوزه علوم ارتباطات و رسانه بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (روش). ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که برگرفته از شاخص های کلی سه گانه بیانیه گام دوم انقلاب (دستاوردهای جمهوری اسلامی، ثمره های راهبردی انقلاب و توصیه های ماموریتی انقلاب) بود. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار SPSS و از طریق آزمون t-test تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که رسانه ملی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب نقش مطلوبی داشته است (یافته ها). نتایج نشان داد رسانه ملی در تحقق دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران (904/0±45/3)، ثمره های راهبردی انقلاب (889/0±37/3) و توصیه های ماموریتی انقلاب (795/0±23/3)، نقش مطلوب و موثری داشته است. با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت حرکت رسانه ملی همسو با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب بوده است (نتایج)

The Role of the National Media in Realizing the Goals of the Declaration of the Second Step of the Islamic Revolution

This research was done with the purpose of the role of the national media in realizing the goals of the declaration of the second step of the Islamic revolution (Purpose). The research method is applied in terms of achieving the goal and survey in terms of data collection. The statistical population of the research included all experts in the field of communication and media sciences. The sample size According to Morgan table included 150 experts, professors and experts in the field of communication and media sciences, who were selected using Available sampling method (Method). The tool used was a researcher-made questionnaire, which was derived from the three general indicators of the statement of the second step of the revolution (achievements of the Islamic Republic, strategic fruits of the revolution, and mission recommendations of the revolution). After collecting the data from the samples, it was entered into SPSS software and analyzed through t-test. The findings of the research showed that the national media played an favorable role in realizing the objectives of the second step statement of the revolution (finding). Also, the results showed that the media in realizing the achievements of the Islamic Republic of Iran (3.45±0.904), the strategic fruits of the revolution (3.37±0.889) and also the mission recommendations of the revolution (3.23±0.795),

تبلیغات