آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

بی تفاوتی کارکنان نسبت به ارکان سازمان و همچنین ابعاد مختلف کسب وکار یکی از بزرگ ترین چالش های امروزه مدیریتی می باشد. ده ها نفرساعت تلاش و میلیون ها تومان هزینه به منظور موفقیت و شکوفایی سازمان می گردد؛ اما گاهاً همچون تزریق خون بر پیکره ای بی جان بدون هیچ دستاوردی کسب وکار رو به افول می رود. در علم مدیریت روش های مدیریتی ای وجود دارد که به نظر می رسد می تواند این چالش مهم را بر طرف کند. اما خود روحیه کارکنان نیز می تواند در مواجهه با این مشکل مؤثر باشد؛ لذا ما در این مقاله اثر یکی از روش های پیشرو مدیریت تحت عنوان رهبری تحول آفرین را در بستر متغییری به نام توانمندسازی سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی در شعب مشهد بانک ملی ایران به عنوان یکی از سازمان هایی که این سبک مدیریتی را تجربه کرده است، بررسی کردیم. هدف از این مطالعه پیگیری نقش سبک مدیریتی تحول آفرین بر روی چالش بی تفاوتی سازمانی در محیطی است که توانمندسازی سازمانی نقشی میانجی در ارتباط مدیر و کارکنان ایفا کند. بدین منظور از پرسش نامه ای استاندارد بر اساس طیف لیکرت با 48 گویه پوشش دهنده تمامی ابعاد متغیر وابسته و مستقل تحقیق و همچنین توانمندسازی سازمانی به عنوان متغیر میانجی استفاده کردیم. بر اساس نتایج حاصله تأثیر مثبت معناداری میان رهبری تحول آفرین و توانمندسازی سازمانی و همچنین تأثیر منفی معناداری میان سبک رهبری تحول آفرین و همچنین توانمندسازی سازمانی بر روی بی تفاوتی سازمانی شناسایی گردید. نتایج حاکی از اثر تقویت کننده توانمندسازی سازمانی بر روی ارتباط میان سبک رهبری تحول آفرین و بی تفاوتی سازمانی است.

Investigating the effect of transformational leadership on organizational indifference considering the mediating role of organizational empowerment, a case study of Melli Bank of Iran

The indifference of employees towards the pillars of the organization as well as different dimensions of business is one of the biggest management challenges today. Dozens of hours of effort and millions of tomans are organized for the purpose of success and prosperity, but sometimes the business declines like a blood transfusion on a lifeless body without any achievements. In management science, there are management methods that seem to be able to overcome this important challenge. But the morale of the employees can also be effective in facing this problem. Therefore, in this article, we examined the effect of one of the leading methods of management under the name of transformational leadership in a changing environment called organizational empowerment on organizational indifference in the Mashhad branches of the National Bank of Iran as one of the organizations that has experienced this management style. The purpose of this study is to follow the role of transformational management style on the challenge of organizational indifference in an environment where organizational empowerment plays a mediating role in the relationship between managers and employees. For this purpose, we used a standard questionnaire based on the Likert scale with 48 items covering all dimensions of the dependent and independent variables of the research, as well as organizational empowerment as a mediating variable. Based on the results, a significant positive effect between transformational leadership and organizational empowerment and a significant negative impact between transformational leadership style and organizational empowerment on organizational indifference were identified.

تبلیغات