چکیده

در دوره قاجار هنر کتاب آرایی و نگارگری افول یافت و شیوه هایی همچون نقاشی های رنگ روغن، مینایی، لاکی، در این عصر رواج پیدا کرد. ازجمله هنرهایی که در این عصر روبه رشد بود، نقاشی هایی با موضوع گل ومرغ است. اولین ذهنیتی که از با شنیدن این موضوع گل ومرغ پدیدار می شود، وجود دو عنصر بصری گل ومرغ در طبیعت است. هنرمندان در اعصار گوناگون به شیوه های مختلف از این دو عنصر بصری بهره برده اند و آثار ارزشمندی خلق کرده اند. ازجمله هنرمندان برجسته این حوزه در عصر قاجار می توان به میرزا آقا امامی اشاره کرد. میرزا آقا امامی در رشته های مختلف هنری چون گل ومرغ، تذهیب، تشعیر، جلد سوخت، طراحی فرش، نقاشی قلمدان، تزئینات درهای چوبی آثار ماندگاری آفریده است. این پژوهش در تلاش است ضمن معرفی پنج اثر از گل مرغ ایشان به بررسی تطبیقی فرم گل ها و پرندگان و ساختار بصری موجود در عناصر بصری آثار منتخب بپردازد و مؤلفه های بصری آثار مطالعاتی را مورد تفحص قرار دهد. روش این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی و به شیوه کیفی انجام شده است و جمع آوری داده ها بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای استوار است. لذا این پژوهش در پی پاسخ به دو پرسش اساسی است: گل ها و پرندگان در پنج اثر منتخب مطالعاتی دارای چه شباهت و تفاوت هایی با عناصر بصری در طبیعت هستند؟ آثار گل و مرغ میرزا آقا امامی واجد چه مؤلفه های بصری هستند؟ برآیند پژوهش نشان داد، گل ومرغ های میرزا آقا امامی بیشتر متمایل به سبک طبیعت گرایانه انجام شده است یعنی مشابه عناصر طبیعی است. از گل هایی همچون شکوفه گیلاس، گل پامچال، صدبرگ، کوکب، یاسمن بهره برده است. پرندگان کبوتر و قمری و کبک نیز در آثارش قابل مشاهده هستند. آثار گل ومرغ میرزا آقا امامی به لحاظ ساختار ترکیب بندی، فرم، رنگ بسیار متمرکز بوده، پرندگان و یا گل ها نیز از ترکیب بندی مثلثی برخوردارند. تعادل، عدم قرینگی، هماهنگی، قاطعیت، یکپارچگی، تنوع، تکرار از مؤلفه های بصری این نقاشی محسوب می شود.

A Reflection on the Visual Components of Five Works of Flowers and Birds by Professor Haj Mirza Agha Emami

During the Qajar period, the art of book design and painting declined, and methods such as oil, enamel, and lacquer paintings became popular in this era. Paintings with the theme of flowers and birds are among the arts that were growing in this era. The first mentality that emerges after hearing this topic of flowers and birds is the presence of two visual elements of flowers and birds in nature. Artists of different ages have used these two visual elements in different ways and created valuable works. Among the prominent artists of this area in the Qajar era, we can mention Mirza Agha Amami. Mirza Agha Emami has created lasting works in different fields of art such as flowers and birds, gilding, poetry, fuel cover, carpet design, pencil painting, and wooden door decorations. This research tries to introduce five of his works of flowers, to compare the forms of flowers and birds and the visual structure in the visual elements of the selected works, and to investigate the visual components of the studied works. The method of this research has been done in a descriptive-analytical and qualitative manner, and data collection is based on library information. Therefore, this research seeks to answer two basic questions: What similarities and differences do flowers and birds have with visual elements in nature in five selected works? The research results showed that the flowers of Mirza Agha Emami are more inclined to the naturalistic style, and they are similar to natural elements. He has used flowers such as cherry blossoms, primroses, marigolds, dahlias, and jasmine. Pigeons, lunar birds, and partridges can also be seen in his works. Mirza Agha Emami's works of flowers and birds are significantly concentrated regarding composition structure, form, and color, and birds or flowers also have a triangular composition. Balance, lack of dullness, harmony, decisiveness, integrity, variety, and repetition are the visual components of this painting.

تبلیغات