تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد مالی پایدار با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه کسب و کارها با محیطی چالش برانگیز و همواره در حال تغییر روبه رو هستند که آنها را وادار به رقابت برای دستیابی به بهبود مستمر و نوع آوری کرده است. هدف از این مطالعه تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد مالی و توسعه پایدار مخابرات است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش بکار گرفته شده در این تحقیق تحلیلی-پیمایشی می باشد. در این پژوهش جامعه مورد مطالعه شامل مدیران و کارشناسان سازمان مخابرات استان البرز به تعداد 240 نفر می باشند که با توجه به جدول مورگان 144 نفر بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه میان این افراد توزیع گردید. پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف بررسی می شود، سپس با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل به بررسی فرضیات پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از کسب و کار الکترونیک بر هزینه های عملیاتی و نوآوری دارای تاثیر معنادار می باشد. همچنین نوآوری، تاثیر استفاده از کسب و کار الکترونیک بر هزینه های عملیاتی و بازده دارایی را تعدیل می کند. کسب و کار الکترونیکی تاثیر مستقیم بر بازده دارایی شرکت ندارد بلکه این تاثیر غیر مستقیم است.The Effect of E-Business on Stable Financial Performance and Sustainable Development with Regard to the Mediating Role of Organizational Innovation
Today, businesses face a challenging and ever-changing environment that has compelled them to strive for continuous improvement and innovation. The purpose of this study is to evaluate the impact of e-business on corporate financial performance. The present study is applied research, and the method used in this investigation is analytical-survey. The study population consists of 240 managers and experts from the Alborz Telecommunication Organization, and according to the Morgan table, 144 individuals were randomly selected and surveyed using a questionnaire. For collecting data on the theoretical foundations and extracting factors and indicators, library and internet resources, including books, articles, and case studies, were utilized. The questionnaire was used to gather the information and data needed to investigate the research hypotheses. Inferential statistics were first determined according to the dimensions, and the indexes were extracted. After assessing the reliability and validity of the questionnaire, the data were normalized using the Kolmogorov-Smirnov test, and then, using structural equation modeling and LISREL software, the hypotheses were examined. The results indicate that the use of e-business has a significant impact on operating costs and innovation. Furthermore, innovation moderates the impact of using e-business on operating costs and return on assets. However, e-business does not have a direct impact on the company's return on assets, but it does have an indirect effect.