طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته پایدار تایر خودرو با استفاده از رویکرد برنامه ریزی ریاضی چندهدفه: مطالعه موردی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش، جهت افزایش کارایی شبکه زنجیره تأمین پیشنهادی، مدلی چندمحصولی با اهداف چندگانه بهطور همزمان در نظر گرفته شده است. این مدل به گونه ای طراحی شده که شامل چهار سطح (تامین، تولید، توزیع و مشتریان دسته اول) در شبکه رو به سمت جلو و چهار سطح (مراکز جمع آوری، مراکز بازیافت، مراکز انهدام و مشتریان دسته دوم) در شبکه برگشتی می باشند. مدل دارای سه تابع هدف حداقل کردن هزینه کل، حداقل کردن اثرات زیست محیطی و حداکثر کردن اثرات اجتماعی زنجیره تامین می باشد. تابع هدف هزینه شامل هزینه خرید (تهیه مواد اولیه از تامین کنندگان و هزینه خرید محصولات برگشتی از مشتریان)، هزینه های عملیاتی، هزینه موجودی، هزینه حمل و نقل یا انتقال جریان بین تسهیلات و هزینه ثابت راه اندازی می باشد. در تابع هدف دوم همواره سعی شده است تا اثرات زیست محیطی که به محیط زیست تاثیرات نامطلوبی می گذارد، حداقل گردد. در این مقاله حداقل کردن گاز کربن دی اکسید ناشی از انتقال جریان بین تسهیلات به عنوان تابع هدف زیست محیطی در نظر گرفته شده است. تابع هدف سوم در برگیرنده شاخص رفاه کارکنان می باشد. با توجه به این که مدل ارائه شده به دسته NP-hard تعلق دارد، از الگوریتم ژنتیک چندهدفه جهت حل مدل استفاده شده و در نهایت جواب های پارتو مشخص شد. براساس نتایج به دست آمده، دو تابع هدف اقتصادی و محیط زیستی با یکدیگر در تضاد هستند.Designing a Sustainable Closed-Loop Supply Chain Network of Automobile Tires Using a Multi-Objective Mathematical Programming Approach: A Case Study
In this research, in order to increase the efficiency of the proposed supply chain network, a multi-product model with multiple objectives has been considered simultaneously. This model is designed to include four levels (supply, production, distribution, and first-class customers) in the forward network and four levels (collection centers, recycling centers, destruction centers, and second-class customers) in the backward network. The model has three objective functions: minimizing the total cost, minimizing the environmental impact, and maximizing the social impact of the supply chain. The cost objective function includes purchase cost (procurement of raw materials from suppliers and cost of purchasing returned products from customers), operating costs, inventory cost, transportation cost or flow transfer between facilities, and fixed setup cost. In the second objective function, it has always been tried to minimize the environmental effects that have adverse effects on the environment. In this article, the minimization of carbon dioxide gas caused by the transfer of flow between facilities is considered a function of the environmental objective. The third objective function includes the employee welfare index. Considering that the presented model belongs to the NP-hard category, the multi-objective genetic algorithm was used to solve the model, and finally the Pareto solutions were determined. Based on the obtained results, two economic and environmental objective functions are in conflict with each other. In the sense that the movement of each in the desired direction will require the movement of the other objective function in the unfavorable direction.