چکیده

از مهم ترین عوامل موفقیت یک استارتاپ، ارزش گذاری آن است. از طرفی به دلیل گذار به نوع جدید اقتصاد کارآمد در منابع پایدار، نقش فناوری سبز به طور فزاینده ای رو به پیشرفت است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد اثرگذار بر ارزش استارتاپ ها با رویکرد ارزش گذاری فناوری سبز انجام شده است. جامعه آماری شامل 12 نفر خبرگان مرتبط با حوزه استارتاپ ها بوده است که به روش نمونه گیری هدفمند با به کارگیری تکنیک گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. گردآوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزار 2020 MAXQDA صورت گرفته است. مدل نهایی با 210 شاخص، 24 مقوله و 6 بعد در قالب مدل پارادایم با محوریت بنگاه سبز کسب و کار به عنوان شرایط محوری، شرایط علی (تیم کسب و کار)، شرایط زمینه ای (فناوری سبز و نوآوری سبز)، شرایط مداخله گر (ریسک ها)، راهبردها (عوامل محیطی) و خدمات مالی (پیامدها) جهت ارزش گذاری استارتاپ ها تایید شد. با توجه به یافته ها، مقوله عوامل محیطی بیشترین تأثیر در ارزش گذاری استارتاپ ها دارد و سرمایه گذاران جهت ارزیابی ارزش سبز یک استارتاپ باید توجه بیشتری به حمایت دولت، شرایط بین المللی، ویژگی بازار و فرایندها کنند. همچنین مشاهده شد که فناوری سبز و نوآوری سبز تأثیر پایین تری نسبت به بقیه ابعاد دارد و این به سبب آن است که استارتاپ ها بر پایه یک ایده نو و به کارگیری فناوری شکل گرفته است.

Analyzing the Dimensions and Effective Components in Determining the Value of Startups with the Approach Green Technology Valuation

One of the most important factors for the success of a startup is its valuation. At the same time, due to the transition to a new type of efficient economy based on sustainable resources, the role of green technology is increasingly progressing. This study aims to investigate the dimensions affecting the valuation of startups, with a focus on the valuation of green technology. The statistical population consisted of 12 experts related to the field of startups, selected through purposive sampling using the snowball technique until theoretical saturation. Data were collected through semi-structured interviews. Data analysis was performed using the 2020 MAXQDA software. The final model was confirmed with 210 indicators, 24 categories, and 6 dimensions in the form of a paradigm model, with the green business entity as the central condition, causal conditions (business team), contextual conditions (green technology and green innovation), intervening conditions (risks), strategies (environmental factors), and financial services (consequences) for startup valuation. According to the findings, the category of environmental factors has the greatest impact on startup valuation, and investors should pay more attention to government support, international conditions, market characteristics, and processes when evaluating the green value of a startup. It was also observed that green technology and green innovation have a lower impact compared to other dimensions, as startups are formed based on a new idea and the use of technology.

تبلیغات