آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

آموزش ابزار تعالی بخش منابع انسانی است.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سیستم آموزش دانشگاهی مبتنی براقتصاد دانش بنیان انجام شده است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، مدیران و دانشجویان پژوهشگر حوزه دانش بنیان دانشگاه آزاد بودند.در بخش کیفی، مصاحبه از خبرگان منتخب بروش هدفمند و نمونه ها تا اشباع نظری به تعداد 15 نفر انجام گرفت. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده های کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با روش تحلیل تم (مضمون) با بکارگیری نرم افزار Nvivo تجزیه و تحلیل گردید.در بخش کمی از جامعه مذکور 370 نفر به عنوان نمونه بروش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و مستخرج از نتایج کیفی با روایی و پایایی مناسب بود. الگوی طراحی شده، درقالب معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS آزمون گردید. آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان با 4 تم اصلی و 19 تم فرعی تایید شد.محورهای اصلی شامل عوامل زمینه ساز؛عوامل پیشران ؛ عوامل تعدیلگر و نتایج و پیامدها می باشد همچنین موانع در تاثیر عوامل پیشران بر سرمایه انسانی نقش تعدیلگر دارد.نتایج نشان داد الگو از برازش مناسب برخوردار است و شامل پیامدهای آموزشی و پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، فرهنگی و مدیریتی می باشد.چشم انداز اقتصاد دانش بنیان و محیط کسب وکار از عوامل زمینه سازفراسازمانی است و با کاهش عوامل آسیبزا برعوامل پیشران بویژه سرمایه انسانی میتوان به نتایج مطلوب دست یافت.

Designing a Tertiary education system based on knowledge-based economy ( Islamic Azad University casestudy)

Education is a means of improving human resources.The present study was conducted with the aim of designing a model of the university education system based on knowledge-based economy.This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-correlation method and in terms of data collection it is mixed Done.The statistical population included all the professors, managers and research students of Azad University's knowledge-based field. In the qualitative part, interviews were conducted with selected experts of targeted research and samples until theoretical saturation, in the number of 15 people.The tool used to collect qualitative data was a semi-structured interview,which was analyzed by theme analysis using Nvivo software.In the quantitative part, 370 people were selected from the mentioned society as a sample of stratified sampling.The data collection tool was a questionnaire and extracted from qualitative results with appropriate validity and reliability.The designed model was tested in the form of structural equations with the PLS software.Academic education based on knowledge-based economy was approved with 4 main themes and 19 sub-themes.The main themes include background factors, driving factors; It is the moderating factors and the results and consequences.the barriers have a moderating role in the influence of driving factors on human capital.The results showed that the model has a good fit and includes educational and research, economic and…managerial consequences.The perspective of the knowledge-based economy is one of the structural and supra-organizational background factors, and by reducing the harmful factors on the driving factors, especially human capital, the desired results can be achieved

تبلیغات