الگوی روابط علی و معلولی بین معیار های روانشناختی شایستگی مدیران شرکت های خصوصی با استفاده از روش دیمتل فازی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
پژوهش ها نشان می دهند که عوامل شایستگی های روانشناختی به صورت مستقیم و موثر بر کارایی مدیریتی در سازمان تأثیر می گذارند این پژوهش به بررسی شایستگی های روانشناختی مدیران سازمان با استفاده از روش دیمتل فازی پرداخته است. داده ها از مشارکت کنندگانی جمع آوری شدند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. با استفاده از ادبیات پژوهش مولفه های شایستگی های روانشناختی پس از شناسایی عوامل مورد تحلیل قرار گرفتند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، روابط علی و معلولی و تأثیر عوامل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شایستگی های روانشناختی مدیران شامل مسوولیت پذیری ، اعتماد به نفس، ارتباطات بین فردی، خودکنترل، انعطاف پذیری، خلاقیت و ابتکار و خودپنداره می باشند در این تحقیق، مسئولیت پذیری از بیشترین تاثیر گذاری برخوردار است و ارتباطات بین فردی از بیشترین تاثیر پذیری برخوردار است. اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، خلاقیت و ابتکار، خودپنداره، خودکنترلی نیز در درجات بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. در این تحقیق، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خودپنداره، خودکنترلی علی بوده و انعطاف پذیری، خلاقیت و ابتکار، ارتباطات بین فردی معلول به حساب می آیند.در کل، این پژوهش نشان داد که افزایش شایستگی های روانشناختی مدیران در سازمان ها می تواند بهبود عملکرد آنها و همچنین بهبود عملکرد کل سازمان را به همراه داشته باشد.The pattern of cause and effect relationships between the psychological criteria of competence of managers of private companies using the Fuzzy Dimtel method.
Research shows that psychological competency factors have a direct and significant impact on managerial performance in organizations. This study examined the psychological competencies of organizational managers using the Fuzzy DEMATEL method. Data were collected from participants who were selected through purposive sampling. After identifying the analyzed factors using research literature, the components of psychological competencies were examined, and the cause-and-effect relationships and the impact of the factors under study were assessed using the Fuzzy DEMATEL technique. The results of the study showed that the psychological competencies of managers include responsibility, self-confidence, interpersonal communication, self-control, flexibility, creativity and initiative, and self-awareness. In this research, responsibility has the greatest impact, followed by interpersonal communication. Self-confidence, flexibility, creativity and initiative, and self-awareness have a secondary impact. Responsibility, self-confidence, self-awareness, and self-control are the causal factors, while flexibility, creativity and initiative, and interpersonal communication are the effect factors. Overall, this research demonstrates that increasing the psychological competencies of managers in organizations can improve their performance as well as the overall performance of the organization