ساخت واعتبارسنجی پرسشنامه ارزشیابی عملکرد معلمان (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف از این تحقیق، ساخت واعتبار سنجی پرسشنامه ارزشیابی عملکرد معلمان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی از نظر روش، کمی از نوع طرح اکتشافی با رویکرد تدوین ابزار است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس دوره دوم متوسطه نظری شهر ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 می باشد که تعداد آنها 831 نفر بوده و از بین آنها به روش تصادفی طبقه ای نسبی و با بهره گیری از جدول کرجسی مورگان، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که در هفت بعد بر اساس چارچوبهای تدریس اثربخش دانیل سون و شایستگی های حرفه ای معلمان استرانگ طراحی شده است. روایی این ابزار با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و پایایی ابزار، با روش آلفای کرونباخ توسط نرم افزار SPSS 22و LISREL مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین تعداد عامل ها از تحلیل موازی و برای رسیدن به ساختار ساده عامل ها از چرخش متمایل پرامین استفاده شد. مقادیرآلفای کرونباخ به دست آمده برای هر یک از ابعاد، حاکی از همسانی درونی می باشد. ضریب آلفای کرونباخ کل، برای این پرسشنامه 86/0محاسبه شد. بار عاملی گویه های مقیاس و شاخص های برازندگی به دست آمده طی تحلیل عاملی تأییدی نشان می دهد که داده های این پژوهش با ساختار عاملی این مقیاس برازش مناسبی دارد. باتوجه به نتایج به دست آمده، می توان از این ابزار در ارزشیابی عملکرد معلمان استفاده کرد. همچنین از این ابزار جهت آموزش ضمن خدمت معلمان می توان بهره جست.Construction and Validating the teachers performance appraisal questionnaire
The purpose of this study is to validate the teacher performance appraisal questionnaire. Regarding the objectives, operational research method was applied. It was a quantitative method of exploratory design with construction approach. The statistical population were all senior high-school teachers (831) in urmia city in academic year 2018-19 among them 306 teachers were selected as sample utilizing Morgan table and proportionate stratified random sampling technique. This questionnaire is designed based on Danielson ‘s effective teaching framework and Stronge’s professional competencies. (its dimensions included teacher prerequisites, professional responsibility, planning and preparation, organization and classroom management, teacher’s personal characteristics, education or teaching. Validity of the questionnaire were confirmed by confirmatory and exploratory factor analysis . In exploratory factor analysis , parallel analysis was used to determine the number of factors and promin rotation was used to achieve a simple structure of factors. Reliability of the questionnaires were obtained by using Cronbach’s alpha test. The values of Alpha coefficients for this questionnaire equaled: 0/86 that was confirmed. Values of Cronbach’s alpha obtained for each dimension indicate internal consistency SPSS and LISREL were two statistical soft-wares to serve the purpose of data analysis. Loding of scale items and goodness of fit indexes obtained during confirmatory factor analysis indicate that the data of this study have a good fit with the factor structure of this scale . This questionnaire can be used to appraisal the performance of teachers in schools. Also this tool in the inservice education of teachers can be utilized