رابطه سرمایه روان شناختی و تنبلی اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی ذهنی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه سرمایه روان شناختی و تنبلی اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی ذهنی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش شهر بجنورد به تعداد120 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 97 نفرانتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، تنبلی اجتماعی حسینی (۲۰۰۸) و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003). جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار Spss نسخه 23و pls استفاده شد. نتایج نشان می دهد رابطه سرمایه روان شناختی با تنبلی اجتماعی منفی و رابطه آن با بهزیستی ذهنی مثبت بوده است. همچنین بهزیستی ذهنی با تنبلی اجتماعی رابطه منفی دارد و رابطه سرمایه روان شناختی با تنبلی اجتماعی منفی بود؛ بنابراین می توان گفت بین سرمایه روان شناختی و تنبلی اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی ذهنی در کارکنان اداره آموزش وپرورش شهر بجنورد رابطه معناداری برقرار است.The relationship between psychological capital and social laziness with the mediating role of subjective well-being
The aim of this study was to explain the relationship between psychological capital and social laziness with the mediating role of subjective well-being. The research is applied in terms of purpose and descriptive research method. The statistical population included all educational staff in Bojnourd, 120 people, who were selected using Cochran's formula and simple random sampling of 97 people. The research Questionnaires were Lutans et al (2007) Psychological Capital, Hosseini (2008) Social Laziness and Keyes & Magyar-Mae (2003) subjective Well-Being. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS 23 and pls software. The results show that the relationship between psychological capital and social laziness was negative and its relationship with subjective well-being was positive. Also, subjective well-being was negatively related to social laziness and the relationship between psychological capital and social laziness was negative; Therefore, it can be said there is a significant relationship between psychological capital and social laziness with the mediating role of subjective well-being in the staff of Bojnourd Education Department