الگوی تعالی منابع انسانی فرودگاهی (رویکرد تطبیقی) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
صنعت حمل ونقل هوایی در دهه اخیر در جهان، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مطرح شده و از جایگاه ویژه ای در برنامه های توس عه اقت صادی، اجتم اعی، فرهنگ ی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه برخوردار است. این پژوهش باهدف تدوین الگوی تعالی منابع انسانی فرودگاهی (رویکرد تطبیقی) انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر رویکرد کیفی و به طور ویژه رویکرد فراترکیب است. در راستای روش شناسی پژوهش از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو استفاده شده است و برای رسیدن به مدل جامع تعالی منابع انسانی هفت گام طی شد و در نهایت الگوی تعالی منابع انسانی فرودگاهی (رویکرد تطبیقی) مشخص گردید. به منظور بررسی اعتبار مدل روایی محتوایی بر اساس نظر خبرگان و جهت پایایی مدل از شاخص کاپا استفاده گردید و در حد قابل قبولی گزارش شد. به منظور مشخص نمودن مفاهیم و کدها پس از بررسی مدل های مختلف در سایت های معتبر علمی داخلی و خارجی و همچنین بررسی متون و کتب مختلف پس از شناسایی 35 مدل مختلف، 21 مدل انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل در نهایت 69 کد تطبیقی و 15 مفهوم (رهبری و مدیریت تخصصی فرودگاهی، حفظ و نگهداشت منابع انسانی فرودگاهی، سازمان منابع انسانی فرودگاهی، مدیریت منابع مرتبط با حوزه منابع انسانی فرودگاه، تأمین منابع انسانی فرودگاه، برنامه ریزی و استراتژی منابع انسانی فرودگاهی، توسعه مسیر شغلی کارکنان فرودگاه، کاربرد منابع انسانی فرودگاهی، تغییر و بهره گیری تلفیقی مدیریت منابع انسانی، نتایج عملکردی مدیریت منابع انسانی فرودگاهی، نتایج محیطی و ادراکی کارکنان فرودگاه، نتایج ایمنی و بهداشت مشتریان فرودگاهی، نتایج اجتماعی و واکنش های اتحادیه ها، نتایج سازمانی و بهره وری فرودگاهی، نتایج فرهنگی و ساختاری منابع انسانی فرودگاهی) را مشخص نمود و در نهایت الگوی پژوهش ارائه گردید.Airport Human Resource Excellence Model (Comparative Approach)
In the last decade, the aviation industry in the world has been considered as one of the most important axes of development and growth of developed and developing countries and has a special place in the economic, social, cultural and technological development programs of developed and developing countries.This study was conducted to develop a model of airport human resource excellence (comparative approach). This research was applied in terms of purpose and in terms of qualitative approach and especially metacombination approach. In terms of research methodology, Sandlowski and Barroso seven-step method has been used and to achieve a comprehensive model of human resource excellence, seven steps must be taken and finally the model of airport human resource excellence (comparative approach) was identified. In order to check the validity of the content validity model based on the opinion of experts and for the reliability of the model, the kappa index was used and reported to an acceptable level. In order to determine the concepts and codes, after reviewing different models in reputable domestic and foreign scientific sites, as well as reviewing different texts and books, after identifying 35 different models, 21 models were selected and analyzed. The results of the analysis are 69 adaptive codes and 15 concepts (airport leadership and specialized management, airport human resource maintenance, airport human resource organization, airport human resource management, airport human resource provision, airport human resource planning and strategy, Development of airport staff career, application of airport human resources, change and integrated use of human resource management, functional results of airport human resource management, environmental and perceptual results of airport staff, safety and health results of airport customers, social results and union reactions, organizational results and productivity Airport, identified the cultural and structural results of airport human resources) and finally the research model was presented.