چکیده

مفهوم وفاداری و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته به طور فزاینده ای محور مطالعه سازمان ها گردیده است. امروزه اهمیت وفاداری در سازمان ها به خوبی آشکار گردیده ، چرا که برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد نیازمند وجود وفاداری است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل وفاداری سازمانی درسازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.نوع تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی،که با استفاده از تحلیل تم که شامل مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیراستفاده شد.روش گردآوری داده ها،کتابخانه ای،میدانی و ابزار گردآوری داده ها،پرسش نامه و مصاحبه بود،داده ها با کمک فیش برداری از اسناد و متون و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان جمع آوری شدند ، بطوری که در این تحقیق برای ارزیابی و افزایش روایی و پایایی،به روش پیشنهادی لینکوین و گوبا استناد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت داده ها از روش درگیری دائمی و مستمر استفاده شد.جامعه آماری تحقیق خبرگان آشنا به موضوع که به روش نمونه گیری هدفمند از طریق اشباع نظری 13نفر انتخاب شدند.مطابق با یافته های تحقیق مدل وفاداری سازمانی با 4 مضمون سازمان دهنده شامل شایستگی سازمانی، تعلق سازمانی، اثربخشی، انگیزه شغلی با استفاده از روش براون و کلارک در روش تحلیل مضمون بدست آمد. از نتایج تحقیق می توان به نقش اساسی وفاداری سازمانی در سازمان اشاره کردکه بعنوان یکی از عوامل پیشرفت و تحول دانشگاه و ابزاری درجهت رشد و تحول منابع انسانی نام برد.

Presenting the model of organizational loyalty in the central organization of Islamic Azad University

The concept of loyalty and its related issues have become increasingly central to the study of organizations in the past few years.Today,the importance of loyalty in organizations has been well revealed,because establishing communication and realizing cooperation between people requires the presence of loyalty,so the present research was conducted with the aim of presenting a model of organizational loyalty in the central organization of Islamic Azad University.The type of research is based on the purpose,applied and based on Exploratory execution method of qualitative type,which was used by theme analysis,which includes basic, organizing and comprehensive themes.The data collection method was library,field,and data collection tools were questionnaire and interview.They were collected with the help of scanning documents and texts and semi-structured interviews with experts, so that in this research,to evaluate and increase validity and reliability,the method suggested by Linkin and Goba was cited and to ensure validity and acceptability.The data was used from the permanent and continuous engagement method.The statistical research community of experts familiar with the subject,who were selected by targeted sampling through theoretical saturation,was 13 people.According to the research findings of the organizational loyalty model with 4 organizing themes,including organizational competence,Organizational affiliation,effectiveness,job motivation were obtained using the Brown and Clark method in thematic analysis method. From the results of the research, it is possible to mention the essential role of organizational loyalty in the organization,which is mentioned as one of the factors of the progress and transformation of the university and a tool for the growth and transformation of human resources

تبلیغات