چکیده

هدف این پژوهش، مطالعه و تحلیل جامعه شناختی پدیده همباشی در شهر تهران است. در سال های اخیر نهاد خانواده، تغییرات زیادی را تجربه کرده است؛ از آن جمله می توان به همباشی به عنوان سبک نوظهور زندگی مشترک پرداخت. با توجه به ماهیت و موضوع تحقیق و به منظور بررسی دقیق داده ها از رویکرد کیفی استفاده شده است و با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و رسیدن به معیار اشباع نظری 60 نفر از افرادی که در منطقه 17 تهران تجربه همباشی داشته اند، برای گردآوری اطلاعات مورد مطالعه قرار گرفته اند. همچنین برای تحلیل اطلاعات از روش نظریه زمینه ای استفاده شده است. در مدل پارادایمی پژوهش، شرایط علی و مداخله گر پدیده زمینه راهبرد و پیامد ها تحلیل شده است. عوامل مؤثر در پدیده همباشی را می توان در سه مقوله طبقه بندی کرد. طبق نتیجه این پژوهش عوامل اقتصادی (بیکاری و نداشتن امنیت شغلی، هزینه های ازدواج و...)، عوامل حقوقی و قانونی (مسئولیت در ازدواج و ناعادلانه بودن قرارداد ازدواج و مهریه سنگین و ضمانت اجرای حقوقی) و عوامل اجتماعی (تغییرات اجتماعی: تعارض های نسلی، ناهنجار های جنسی و افزایش تضاد در سطح جامعه و...)، بیشترین تأثیر را در پدیده همباشی دارند.

The sociologically study of the Cohabitation in Tehran City

The purpose of this research is the sociologically study of cohabitation phenomenon in Tehran city. In recent years, family institution has experienced many changes which one of them is known cohabitation as a new emerging style of common life. According to nature and subject qualitative research is considered and a purposeful method of sampling and snowball sampling are applied for achieving to theoretical saturation; therefore, in this research 60 person of that experienced cohabitation in 17th Area of Tehran were interviewed. The analyzing of data is based on grounded theory method. The impact factors in the phenomenon of cohabitation can be classified in three categories. The findings show that the following factors have the most impact, including; economic factors (unemployment, lack of job security, costs of marriage) legal factors (the responsibility of marriage, unfair contract between partners and so on) social factors (social changes, generation oppositions, sexual abnormalities and the increasing of conflicts in the society).

تبلیغات