برآمدن اینفلوئنسر های دانشگاهی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر به دنبال مطالعه افراد پرنفوذ علمی در ایران، بدین پرسش می پردازد که چگونه در کنار سلیبریتی های سنتی، استاد- اینفلوئنسر ها، جای خود را در فضای دانشگاهی بازکرده اند. برای انجام این مطالعه، ابتدا به کاوش در باب مفهوم فرهنگ شهرت و اینفلوئنسری پرداخته ایم و سپس پای تحقیقات متأخر در باب نسبت دانشگاه و فرهنگ اینفلوئنسری را به میان آورده ایم. در مرتبه بعدی از خلال مطالعات انجام شده و همچنین مطالعه موقعیت هفت استاد پرنفوذ دانشگاهی، صفحات اینستاگرامی و دیگر شبکه های اجتماعی آنان وارسی شده، در نهایت گونه شناسی ای از اشکال مختلف استادان مشهور دانشگاهی ارائه می شود. سه گونه کلی از استادان مشهور شناسایی شد: در دسته اول، سلیبریتی های سنتی قرار دارند که عمدتاً حضوری اندک در شبکه های اجتماعی دارند. دسته دوم، استادان- اینفلوئنسر هستند؛ یعنی کسانی که درون شبکه های اجتماعی متولد شدند و حضور، فعالیت و شهرتشان در جهان مجازی، بیش از جهان بیرونی است. گروه سوم، هویت دورگه و هیبریدی دارند؛ به لحاظ سنی هرچند تجربه بالایی دارند، با گروه سنی دسته اول فاصله دارند. به عبارتی در مرز میان گونه اول و دوم جای گرفته اند؛ هم کمی شهرت پیشین در دنیایی خارج از فضای مجازی دارند و هم موقعیت جدیدی برای خود در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند. در مقایسه میان این سه گونه دانشگاهی، تمایزهای عمده سلبیریتی های دانشگاهی به عنوان چهره نوظهور تشریح خواهد شد. استاد- اینفلوئنسرها، درون شبکه های اجتماعی متولد می شوند و زندگی می کنند؛ شهرتشان را مدیون همین شبکه ها هستند؛ رابطه ای افقی تر با مخاطبان خود برقرار می کنند؛ جمعیتی عمومی تر را مخاطب خود قرار می دهند؛ به خوبی از قدرت پیوند های سست آگاهند و در نهایت در نقش رهبران جدید فکری در جامعه ظاهر می شوند.The Genesis of Academic Influencers in Iran
The present article studies, influential academic people in Iran and indicate that the position of influencers in the academic environment has also found its place.To conduct this study, we first investigate the concept of fame culture and then review the relationship between university and influencer culture. The next step is to study the typology of academic influencers in Iran through a literature review, as well as the study of seven professors’ Instagram pages. In general, three general types have been identified. The first category is traditional celebrities, who mostly have a small presence on social networks. The second category is professors-influencers, i.e. those who were born within social networks and whose presence, activity and reputation in the virtual world are greater than in the outside world. The third group has a hybrid identity and has an enriching experience in terms of age, but they are not related to the first group. In other words, they are on the border between the first and the second type, but they have a little bit of their former reputation in the world outside of cyberspace, and they have also created a new position for themselves in social networks.In the comparison between these three types of academics, the major distinctions of academic celebrities as emerging figures will be explained.The professors-influencers are born and live in social networks, they owe their fame to these networks, they establish a more horizontal relationship with their audience, they address a more general population, and they are well aware of the strength of weak ties. And finally, they appear in the role of new intellectual leaders in society.