مفهوم سازی های قرآنی در روش شناسی تفسیری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)
آرشیو
چکیده
ادعای اصلی زبان شناسی شناختی بر این است که معنا، همان مفهوم سازی است. مراد از مفهوم سازی، پردازش اطلاعات می باشد. در مفهوم سازی یک قلمرو مفهومی را برحسب قلمرو مفهومی دیگر می فهمیم. عوامل زیادی بر یک مفهوم سازی در حوزه زبان شناسی شناختی اثرگذار است که از آن جمله می توان به چهار تکنیک کلی توجه/ چشم گیری، داوری و مقایسه، چشم انداز/ موقعیت مندی و ترکیب اشاره کرد. آیت الله خامنه ای در روش تفسیری خود از این روش بسیار استفاده کرده اند. این مقاله می کوشد تا با روش تحلیلی و مبتنی بر آثار منتشره از ایشان و به طور خاص کتاب های منتشره، عوامل مختلف مفهوم سازی را استخراج کند. در توجه و چشم گیری با تکیه بر نگاه کانونی بر توحید و نفی طاغوت و قدرت گرایی، از حمل و توسعه معنایی کفر و شرک در قلمرو اجتماعی سیاسی به وجه پویایی استفاده کرده است. از سوی دیگر داوری و مقایسه خود توسط مقوله بندی ها، استعاره ها و زمینه ها، نظریات تفسیری را قوام می بخشد. مقوله بندی در ذیل «ائمه کفر» و «ائمه دین»، «ملت و حکومت» و «ترس و انحطاط» ازجمله موارد مقایسه ای روش ایشان است. شاهکار مفهوم سازی وی، استفاده از استعاره های ساختاری (راه، استحکام، وضوح، موسمی، قایق، آهن ربا، تجارت، غربال، گره) استعاره وجودی (حرکت بخشی، زایش ایمان، گشودگی، مربی) استعاره جهتی (قله، عمق) می باشد. این مسأله خود چشم اندازها و موقعیت مندی و دیدگاه مسلط و همچنین شاخص های بی شماری را مطرح کرد و امور درونی بسیاری را از ذهنیت خارج نموده و به امر بیرونی و عینی تبدیل کرده است. این موضوع خود از نوعی قالب گیری ساختاری و جریان سازی پویانیرویی در روش شناسی ایشان تبدیل شده است. این مقاله کوشیده تا با تشکیل شبکه روابط علّی مفهوم سازی از منظر آیت الله خامنه ای، نظریه عام شناختی ایشان را استخراج کند.Quranic Conceptualization in Interpretive Methodology of Ayatollah Khamenei
The central claim of cognitive linguistics is that meaning is the same as conceptualization. Conceptualization refers to information processing. In conceptualization, we understand one conceptual domain in terms of another. Many factors influence conceptualization in the field of cognitive linguistics, including the four general techniques of attention/focus, judgment and comparison, perspective/positioning, and blending. Ayatollah Khamenei makes extensive use of this approach in his interpretive methodology. This paper seeks to extract the various factors of conceptualization through an analytical method based on his published works, particularly his books. In attention and focus, he has utilized the dynamic aspect of the semantic extension of disbelief and polytheism in the socio-political realm by emphasizing the central focus on monotheism and the rejection of tyranny and power-mongering. On the other hand, his judgment and comparison lend substance to his interpretive theories through categorization, metaphors, and contexts. Categorization under the headings of "Imams of Disbelief" and "Imams of Religion," "Nation and Government," and "Fear and Decline" are among the comparative aspects of his method. His masterpiece of conceptualization is his use of structural metaphors (path, strength, clarity, seasonal, boat, magnet, trade, sieve, knot), existential metaphors (imparting motion, giving birth to faith, openness, educator), and directional metaphors (peak, depth). This in itself has raised many perspectives, positions, and dominant viewpoints, as well as countless indicators, and has brought many internal matters out of subjectivity and into objectivity. This has in itself become a form of structural molding and a dynamic force-generating flow in his methodology. This paper has endeavored to extract Ayatollah Khamenei's general cognitive theory by forming a network of causal relationships of conceptualization from his perspective.