آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

کنکاش در آیات قرآن کریم بر فضایل و برگزیدگی خاندان پیامبر (ص) دلالت دارد. از جمله ی این آیات، آیه ی خمس (41 سوره ی انفال) است. با توجه به اهمیت مفاد این آیه از دیدگاه مسلمانان، امام رضا (ع) نیز یکی از ادله ی برتری عترت بر امت را همین آیه قرار داده است. بر اساس مناظره ی امام (ع) در این آیه، خداوند سهم خویشاوندان پیامبر (ص) را به سهم خود و سهم رسول الله قرین ساخته است. امام رضا (ع) مصداق کلمه ی «لذی القربی» را خاص اهل بیت پیامبر (ص)، یعنی امام معصوم (ع) معرفی نموده و تعلق گرفتن خمس به عترت را وجه تمایز و برتری آن ها بر امت می داند. در این میان اهل سنت برای کلمه ی «لذی القربی» چهار وجه (1- همه ی قریش 2- بنی هاشم و بنی مطلب 3- فقط بنی هاشم 4- آل محمد (ص)) بیان کرده اند. علماء امامیه نیز وجوهی هم چون امام معصوم (ع)، خاندان پیامبر (ص) و ... برای واژه ی مورد نظر بیان کرده اند. نتیجه ی مباحث مطروحه در این مجال نشان دهنده ی این است که مراد از واژه ی «ذی القربی» امام (ع) است. همچنین مصداق واژه های یتامی، مسکین و ابن السبیل آل پیامبر (ص) هستند. در این زمینه اقوال متفاوتی وجود دارد. تا حد امکان بر آن شده ایم که به تحلیل و بررسی آن ها با توجه به اقوال فریقین و روایات بپردازیم.

An Interpretive Study of the Verse of Khums with a Focus on Analyzing the Debate of Imam Reza (AS) (The Superiority of the Ahl al-Bayt over the Ummah)

Exploration of the verses of the Holy Qur'an on the virtues and excellence of the Prophet's family (PBUH) signifies their significance. One of these verses is the verse of Khums (Verse 41 of Surah Al-Anfal). Considering the importance of the content of this verse from the perspective of Muslims, Imam Reza (AS) also refers to this verse as one of the proofs of the superiority of the Ahl al-Bayt over the Ummah. Based on the discourse of the Imam (AS), in this verse Allah has assigned a portion to the Prophet's kinsfolk which is equal to His own portion and the portion of the Messenger of Allah. Imam Reza (AS) specifically identifies the term 'Ladhi al-Qurba' with the Ahl al-Bayt, meaning the infallible Imam (AS), and considers the allocation of Khums to the Ahl al-Bayt as a distinguishing factor and their superiority over the Ummah. Among the Sunni scholars, the term 'Ladhi al-Qurba' has been interpreted in four ways: 1) All of the Quraysh, 2) Bani Hashim and Bani Muttalib, 3) Only Bani Hashim, and 4) The family of Muhammad (PBUH). The scholars of the Imamiyyah school have also presented various interpretations, such as the infallible Imam (AS), the Prophet's family, and so on, for the intended term. The results of the discussions in this study indicate that the Imam (AS) is the intended meaning of the term 'Dhī al-Qurba'. Furthermore, the terms ‘orphans,’ ‘needy,’ and ‘a passer-by in need of assistance’ are exemplifications of the Prophet's family. Various opinions exist on this matter. We have endeavored to analyze and examine them to the best of our ability, taking into account the statements of both factions and narrations.

تبلیغات