بررسی مبانی قرآنی «حیات طیبه»
آرشیو
چکیده
مقوله ی حیات طیبه به معنای زندگی شیرین و آرام بخش، یکی از موضوعات بسیار مهم قرآن کریم برای حیات بشری است. بررسی ابعاد حیات طیبه با توجه به نیاز انسان به آن، در نیل به سعادت دنیوی و اخروی و از طرف دیگر، توان پاسخ گویی قرآن کریم، با لحاظ جاودانگی و جهانی بودن آموزه های آن در عالم بشریت، حائز اهمیت فراوان است. هدف نوشتار کنونی، یافتن پایه ها و مقولات زیرین حیات طیبه برای حصول حیات طیبه در فرد و جامعه است. نتایج تحقیق کنونی با روش تحلیلی - توصیفی به همراه شیوه ی استنطاقی از قرآن و با اسناد و منابع کتابخانه ای، ناظر به این حقیقت مهم است که عملیاتی شدن حیات طیبه به برخی پایه های نظری و روحی و رفتاریِ قرآنی، هم چون باور مندی به توحید، نبوت، معاد، میل به زیبائی، درهم تنیدگی دنیا و آخرت و غیره نیاز دارد که بدون ملاحظه ی آن ها، حیات طیبه در جامعه ی انسانی محقق نخواهد گردید. در واقع، موارد مذکور از زیرساخت های حیات طیبه شناخته می شوند که بنای حیات طیبه، روی آن ها امکان پذیر است.Investigation of the Quranic Foundations of "Hayat Tayyiba" (“Good Life”)
The concept of "Hayat Tayyiba" means a sweet and tranquil life, and it is one of the very important topics in the Holy Quran for human life. The examination of the dimensions of Hayat Tayyiba, considering the human need for it, is crucial for attaining worldly and hereafter happiness, and on the other hand, the ability of the Holy Quran to respond, considering the eternal and universal nature of its teachings in the realm of humanity, is of great importance. The aim of the current writing is to find the foundations and underlying principles of Hayat Tayyiba for achieving Hayat Tayyiba in individuals and society. The results of the current research, using an analytical-descriptive method along with an inductive approach from the Quran and with the support of documentary and library sources, indicate the important fact that the realization of Hayat Tayyiba requires adherence to certain theoretical, spiritual, and behavioral foundations of the Quran, such as belief in monotheism, prophethood, the afterlife, the inclination towards beauty, the interconnectedness of the worldly life and the hereafter, and so on. Without considering these foundations, Hayat Tayyiba cannot be achieved in human society. In fact, these mentioned factors are recognized as the infrastructure of Hayat Tayyiba upon which the realization of Hayat Tayyiba is possible.