چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل جامعه شناختی نافرمانی نوجوانان در محیط خانواده بر اساس اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 17 شهر تهران است. روش مطالعه، پیمایش و جامعه آماری، دانش آموزان دوره متوسطه اول منطقه 17 شهر تهران به تعداد 3558 نفر است که از این مقدار، تعداد 347 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت است از پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی یانگ (1998) و پرسشنامه نافرمانی نوجوانان معتمدین و همکاران (1400). نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه میان اختلال در فعالیت های روزانه، عملکرد خانوادگی- اجتماعی، سلامت روانی و خودکنترلی با نافرمانی نوجوانان به ترتیب برابر با 21% ،31% ، 25% و 25% است. همچنین تحلیل های مدل رگرسیون نشان داد که میزان تأثیر اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر نافرمانی نوجوانان، 33% است.

The Relationship Between Adolescent Disobedience and Dependence on Social Networks virtual in the Family Environment (Case study: Secondary School Students of District 17 of Tehran)

The aim of this research is to analyze the disobedience of adolescents in the family environment based on addiction to virtual social networks among secondery school students of the 17th district of Tehran. The study method is survey and the statistical population is the lower secondery school of the 17th district of Tehran. The sample size is 347 individuals selected using simple random sampling method based on Cochran's formula. The data collection tools consist of the Addiction to Social Networks questionnaire (Yang 1998) and the Adolescents' Disobedience questionnaire (Motamedi and colleagues 2021).The results of the Pearson correlation test showed that the relationship between daily activity disorder, family-social functioning, mental health, and self-control with adolescent disobedience is equal to 21%, 31%, 25%, and 25% respectively. Furthermore, regression model analyses showed that the impact of addiction to social networks on adolescent disobedience is 33%.

تبلیغات