آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

درباره ی نحوه بازنمایی و محاکات اثرهنری، اولین نظریات، نظریاتی بازنمودی اند که عمدتا با اشکالاتی درباره جامعیت نظریه برای همه ی هنرها و نیز تفاوت تقلید فن مآبانه با هنر روبه رو بودند. این نوشتار با روشن کردن معنای اثر هنری اولا و نیز با تحلیل محاکات ماهوی، این نظریه را تدقیق می کند. ابتدا به محاکات ارسطویی که محاکات از اشیاء، پدیده ها و کنش بود و تأکید او بر محاکات تصویری، مبتنی بر نظریه مشابهت می پردازد و سپس تعمیق این دیدگاه را در نگاه ابن سینا و دیدگاه او به حاکی و محکیِ اثر هنری و نیز سهم صورت های ذهنیِ فاعل اثر هنری در اثر هنری دنبال خواهد کرد. حاصل این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای به تبیین نظریه محاکات پرداخته است، نشان داد که محکیِ اثر هنری به عنوان شیء یا کنش بیرونی ماهیت متعینی دارد و معلوم بالعرض است. حاکی در زمره ی کیفیات محسوسی است که از ابژه ی بیرونی حکایت گری می کند. و نیز روشن شد که ابن سینا با طرح معنایی از صورت ذهنی که پیش از امرمعلوم در خارج، در ذهن ارتسام پیدا می کند، صورت هنری را مشمول این مورد دانسته است.

Realism in Art as Essential Imitation from the Perspective of Avicenna

The first theories about representation and imitation in art are representational theories that are mainly flawed in their comprehensiveness for all kinds of arts and also in their distinction between technical imitation and art. This paper at first clarifies the meaning of art and then moves on to examine the theory by perusing essential imitation. First, it deals with Aristotelian imitation, which was imitation of objects, phenomena, and actions, and his emphasis on visual imitation, based on the theory of similarity, and then will probes the promotion of this view in Ibn Sina's theory and his view of the signifier and signified of the work of art and also the contribution of the mental forms of the artist to the work of art. This paper applied a descriptive-analytical method and conducted library research to gather the data to explain the theory of imitation. The result showed that the signified of art, as an external object or action, has a specific nature and is known indirectly. The signifier is one of the perceptible qualities that is evidence of the external object. It was also inferred that Ibn Sina, by proposing the concept of the mental image as being formed in the mind before the known in the outside considered the artistic image to be included in this case.

تبلیغات