آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

افلاطون در مجموعه آثارش در رابطه با پژوهش های اخلاق شناختی دو رویکرد متفاوت دارد؛ نخست رویکردی است که در مقابل سوفسطائیان در پیش گرفته بود و منکر آموختنی بودن فضیلت (arete) است و از یگانگی آریته در مقابل چند گانگی آریته نزد سوفسطائیان سخن می گوید همه را شایسته تربیت نمی داند و بر انحصار تربیت تاکید دارد. دوم رویکردی است که بر اساس آن معتقد به آموزش با راهکارهای عملی تراست که همه مردمان را شایسته بهره مندی از فضیلتی مانندآیدوس (aidos)، (shame) می داند و آموزش آن را از طریق معلمان حقیقی فضیلت، مایه ی استواری دولتشهر و سعادتمند شدن آن معرفی می کند. در دوره آثار افلاطون، دیدگاه سه متفکر که عبارتند از پروتاگوراس، سقراط و افلاطون در رابطه با مفهوم آیدوس مطرح شده است. در رساله سقراطی خارمیدس از مجموعه محاورات به طور مستقیم این سوال مطرح شده است که آیا آیدوس فضیلت محسوب می شود یا خیر؟ در رساله پروتاگوراس به موضوع آموختنی بودن فضیلت آیدوس پرداخته شده است و در آن اشاره شده است آیدوس فضیلتی است که مانند دیگر هنرها تخصصی نیست بلکه فضیلتی است که همگان باید از آن بهره مند باشند البته به این شرط که با آموختن بتوانند آن را در خود پرورش دهند و به طبیعت اجتماعی آیدوس و نقش آن در حمایت از نظم مدنی می پردازد. در رساله جمهور و فایدروس در مبحث نظریه سه جزئی نفس انسان درونی سازی احساس شرم بیان شده است اما در هیچکدام از این دیالوگ ها شرح خاصی از ماهیت آیدوس بیان نشده است.

Examining the Concept of Aidos in Plato's Dialogues

In his collection of works, Plato has two approaches regarding ethical researchThe first is approach that he took against the sophists and denies that virtue can be learned, and talks about the unity of arete against the multiplicity of arete among the sophists, does not consider everyone worthy of education and emphasizes the monopoly of education The second is approach based on believes that all people are worthy of benefiting from a virtue like Aidos and introduces its education through true teachers of virtue as a source of stability for the state and its prosperity Plato's works, the views of three thinkers including Protagoras Socrates and Plato have been raised regarding the concept of aidos In the Socratic treatise of Charmedes from the series of dialogues, the question is directly raised whether Eidos is considered a virtue or not. In the treatise of Protagoras, the issue of the learnability of the virtue of aidos is discussed it is mentionedaidos is a virtue that is not specialized like other arts, it is a virtue that everyone should benefit from, of course, on the condition that they can cultivate it by learning. deals with the social nature of aidos and its role in supporting civil order In the treatise of the President and Phaedrus, in the topic of the three-part theory of the human ego, the internalization of the feeling of shame is stated, but in none of these dialogues, a specific description of the nature of theaidos is given.

تبلیغات