نظریه خودگفتمانی و جایگاه آن در تجربه دینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هسته نظریه خودگفتمانی توسط هوبرت هرمنس و کمپن شکل گرفته است. از نظر هرمنس خودگفتمانی به عنوان یک مفهوم و توانایی روان شناختی-فرهنگی در جریان گفتگو تأثیر به سزایی دارد. ما جایگاه این جریان را درباره ساحت تجربه دینی بررسی کرده ایم. این جریان، عالم درون فرد را در میان تجارب دینی ادیان متفاوت، مانند جامعه ای از موقعیّت های نسبتاً مستقل، همچون یک منظره خیالی، امّا بر اساس عالم خارج در نظر می گیرد و از جایگاهی فراتر و مشرف بر موقعیّت های تصوّر شده به آن ها توجّه می کند. با وجود شرایط تأثیرگذار بر گفتگوی ادیان، وجود یک پذیرش بی قیدوشرط در رویکرد کثرت گرایی، زودباوری و مسئله تحمیل در ارتباط با یک تجربه فرض شده دینی، خودگفتمانی در عین در برداشتن و تمرکز بر تجربه من و دیگران، می تواند پذیرش راحت تر و قانع کننده تری از آنچه که تجربه کرده ام و آنچه که می توانست تجربه شود داشته باشد. همچنین با توجّه به شرایط غیرمستقیم تأثیرگذار بر چگونگی وقوع تجربه دینی، آن می تواند موقعیّت های دینی دقیق، جزئی و واقع بینانه تری را تصوّر و آن ها را از منظر همه جانبه تر تحلیل کند. در اولین جایگاه، می تواند با تجربه مبهم و پیچیده منتسب به حقیقت دین در فرد، مواجهه واقع بینانه تری داشته باشد. دوم، ارتباط دادن هویّت های دینی در موقعیّت های متفاوتِ درون یک فرد است. سوم، تأثیر آن بر شکوفایی ظرفیّت معنوی فرد است. خودگفتمانی اولویّت های درون یک فرد و دلیل این اولویّت یافتن ها، پیش فرض ها و اعتقادات اثبات شده ما را مورد توجّه قرار می دهد و با توجّه به تأثیرپذیری ما از پیوند های عاطفی و اجتماعی، قضاوت واقع بینانه تری انتظار دارد.The Theory of Dialogical Self and its Place Concerning Religious Experience
Hubert Hermans and Kempen formed the core of the Dialogical Self theory. According to Hermans, the Dialogical Self as a psychological-cultural concept and ability significantly impacts the course of conversation. We intend to examine the place of this flow in religious experience. This flow considers the world within the individual among the experiences of different religions as a community of relatively independent situations as an imaginary landscape based on the outside world. The Dialogical Self theory pays attention to imagined situations from a position beyond and overlooking them. despite the existence of the conditions affecting the dialogue of religions, the existence of an unconditional acceptance in the approach of pluralism, Credibility, and the issue of imposition in connection with a supposed religious experience, the Dialogical Self-theory, while taking into account and focusing on my experience and that of others, it can have a more comfortable and convincing acceptance of what I have experienced and what could be experienced. Also, considering the indirect conditions affecting religious experience, it can imagine more detailed, complex, and realistic religious situations and analyze them from a more comprehensive perspective. This theory, first place, can have a more realistic confrontation with the ambiguous and complicated experience attributed to the truth of religion in the individual. Second, we can relate religious identities to different situations within a person. The third case is its effect on the flourishing of a person's spiritual capacity.