چکیده

سازمانهای آموزشی به دلیل بر عهده گرفتن نقشهای کلیدی و خطیر خود، در زمره حساس ترین و کلیدی ترین سازمانها قرار دارند. بی تردید مهم ترین عنصری که میتواند این سازمان ها را در راه تحقق اهدافش یاری نموده، آنها را به سر منزل مقصود برساند و رشد ، پیشرفت و سربلندی جامعه را تضمین نماید، آموزشگران هستند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین صفات شخصیت با مدیریت تعارض و سکوت سازمانی است، جامع آماری این تحقیق ، کلیه مدیران و معاونان مدارس و همچنین کارکنان آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان هستند، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 248 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه سکوت سازمانی، مدیریت تعارض و صفات شخصیت بود.روایی پرسش نامه توسط اساتید به صورت صوری و پایایی با استفاده از ضریب آهفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته شد. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفت. آنچه در این مطالعه بدست آمده، حاکی از این است که رابطه صفات شخصیتی با مدیریت تعارض مثبت و معنا دار است و وجود صفات شخصیتی مثبت باعث بهبود مدیریت تعارض خواهد شد ، حال آنکه رابطه بین صفات شخصیتی و سکوت سازمانی منفی و معنا دار است و با بهبود صفات شخصیتی فرد، سکوت سازمانی نیز کاهش خواهد یافت.

Investigating the relationship between personality traits and organizational silence and conflict management in the work environment among school principals in the third district of Isfahan

Educational organizations are among the most sensitive and key organizations due to assuming their key and dangerous roles. Undoubtedly, the most important element that can help these organizations to achieve their goals, bring them to their destination and guarantee the growth, progress and pride of the society, are educators. The purpose of this research is to investigate the relationship between personality traits with conflict management and organizational silence, the statistical comprehensive of this research is all principals and assistants of schools as well as education workers of the third district of Isfahan, the sample size using Cochran's formula is equal to 248 people. was achieved The data collection tool included the organizational silence questionnaire, conflict management and personality traits. The validity of the questionnaire was confirmed by the professors in a formal and reliable manner using Cronbach's alpha coefficient. Sampling was done randomly. What was obtained in this study indicates that the relationship between personality traits and conflict management is positive and meaningful, and the presence of positive personality traits will improve conflict management, while the relationship between personality traits and organizational silence is negative and meaningful. With the improvement of individual personality traits, organizational silence will also decrease.

تبلیغات