چگونه توانستم مشکل بیش فعالی متین دانش آموز پایه پنجم از مدرسه پویای علم در شهرستان درگز را بهبود ببخشم؟
آرشیو
چکیده
اختلال بیش فعالی کم توجهی بیماری شایعی است که بروز آن در مدارس ابتدایی بین ۲ تا ۲۰ درصد می باشد. مبتلایان، در بخش هایی از مغز که با توجه و تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی مرتبط است، دچار نقص های جزیی اما مشکل زا هستند. مشکل اصلی مبتلایان، ناتوانی در تنظیم رفتار است که موجب بروز مشکلات عدیده در منزل، مدرسه و در ارتباط با همسالان می گردد. این اختلال در زمینه های اقتصادی، شغلی و شخصیتی آثار منفی قابل توجهی بر فرد و اجتماع می گذارد.برای درمان بیش فعالی باید از ترکیب روش های دارویی و غیر دارویی بهره جست. رویکردهای شناختی رفتاری که آموزش والدین و آموزگاران را در بر می گیرد، بخش مهمی از درمان را تشکیل می دهد. این روش ها که شامل آموزش برای شناخت صحیح بیماری و آموزش روش های شناختی رفتاری برای یاری و مدیریت این کودکان است، اثر بسزایی در افزایش کارایی آنها داشته است.ابزار هایی که در این اقدام پژوهی :مشاهده- مصاحبه – مطالعه پرونده – پرس و جو از همکاران نتیجه نهایی این اقدام پژوهی این بود که خداراشاکرم که توانستم با توجه به راه حل هایی که ارائه دادم مشکل این دانش آموز را برطرف کنم.How was I able to improve the hyperactivity problem of Mateen, a fifth grade student from Puaya Alam School in Dargaz city?
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a common disease with an incidence of between 2 and 20% in primary schools. Sufferers have small but problematic defects in the parts of the brain that are related to attention and concentration and regulation of motor activities. The main problem of the sufferers is the inability to regulate their behavior, which causes many problems at home, school and in relationships with peers. This disorder has significant negative effects on the individual and society in economic, occupational and personal fields. A combination of pharmacological and non-pharmacological methods should be used to treat hyperactivity. Cognitive-behavioral approaches that include parent and teacher education are an important part of treatment.These methods, which include training to correctly recognize the disease and training cognitive-behavioral methods to help and manage these children, have had a significant effect in increasing their efficiency. The tools used in this action research: observation - interview - case study - inquiry from colleagues The final result of this action research was that I thank God that I was able to solve this student's problem according to the solutions I provided.