چکیده

چشم انداز فضای مجازی با ترکیبی از فرصت ها و مخاطرات، سازنده فضای زیست کودکان در سراسر جهان است. اینترنت و فضای مجازی از یک سو فرصت های بی نظیری که نسل پیش تجربه ای از آن نداشته اند را در اختیار کودکان قرار می دهد و ازسوی دیگر، زمینه ساز مخاطرات و دل نگرانی های فراوانی درباره تجربه کودکی آن ها می شود. آموزه های تحقیقاتی دهه های اخیر از والدین می خواهد که میزان استفاده کودکانشان را کنترل کنند و از طرفی، فضای مجازی بستر آموزش، سرگرمی، ارتباطات اجتماعی و... کودکان نسل جدید است. این وضعیت در شرایطی رخ داده است که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ ایمنی و امنیت دیجیتال خود را ندارند و به گفته یونیسف، میلیون ها کودک در معرض خطر آنلاین قرار گرفته اند. هدف مقاله حاضر دستیابی به تصویری از تاب آوری دیجیتال کودکان در ایران است. این ارزیابی بر مبنای تحلیل نظرات و گزارش های والدین از مصرف فرزندانشان  و با بهره گیری از دوگانه مفهومی امنیت دیجیتال-ایمنی دیجیتال انجام می شود. برای تحقق این هدف از روش مصاحبه عمیق استفاده و با والدین گروه سنی 9 تا 13 سال گفت و گو شده است. سؤال اصلی این است که آیا کودکان ما، توانایی ها و مهارت های حفظ امنیت و ایمنی خود را در زمان استفاده از فضای مجازی را دارند؟ نتایج نشان می دهد که شناخت محدودی از خطرهای آنلاین و به تبع آن راهکارهای حفظ امنیت و ایمنی دیجیتال وجود دارد.

Digital Resilience of Children in Iran: Considerations on Children’s Digital Security and Safety

The living space of children worldwide is shaped by the landscape of virtual space, which is​ a combination of opportunities and riskss. On the one hand, the Internet and virtual spaces offer children distinctive opportunities that the previous generation did not have the opportunity to experience. However, they also introduce numerous risks and concerns regarding their childhood experience. Recent research necessitates that parents regulate their children’s usage, while the internet and virtual spaces are indispensable for the education, entertainment, and social relation of the younger generation. This situation has arisen in a context in which not all children possess the requisite knowledge and skills to ensure their digital safety and security. According to UNICEF, millions of children are at risk of being exposed to online risks. This article’s objective is to assess the digital resilience of Iranian youth. This evaluation is predicated on the analysis of parents’ perspectives and observations regarding their children’s consumption, as well as the dual concept of digital security and digital safety. To accomplish this objective, thorough interviews were implemented, and parents of children aged nine to thirteen were interviewed. The main question was whether children possess the necessary abilities and skills to ensure their safety and security while using the internet. The results indicate that there is a limited awareness regarding online risks and, accordingly, strategies for ensuring digital security and safety.

تبلیغات