آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

امروزه افزایش فعالیت انسانی دنیا را به سمت شهرنشینی سوق داده که این امر باعث بروز اختلال های ساختاری ازجمله تکه تکه شدن سرزمین و اراضی طبیعی شده است. عدم یکپارچگی و پیوستگی منظر اکولوژیک شهری و فقدان کریدورهای مرتبط بین زیستگاه های پراکنده در اکوسیستم شهری، خدمات اکوسیستمی را مختل نموده. با احیای کریدورهای سبز شهری و اتصال بقایای جداشده لکه های سبز شهری می توان زمینه پایداری توسعه را در جهت حفظ تنوع زیستی فراهم نمود. هدف این مقاله سنجش پیوستگی منظر اکولوژیک در پهنه شمال شرق تهران و ارائه کریدورهای بالقوه پیشنهادی با استفاده از تئوری گراف است. این تئوری روش جدیدی را برای کمّی سازی و پایش ساختار شبکه منظر اکولوژیک شهری ارائه می دهد. در همین راستا ابتدا سابقه کاربرد این تئوری در مطالعات پیشین اکولوژیک، روش ها، نرم افزارها و سنجه های مختلف جهت مدل سازی و سنجش شبکه بررسی شده اند. سپس با معرفی مدل بهبودیافته جاذبه در نرم افزار GIS و با استفاده از لایه های هزینه، مقاومت و لکه های اصلی به یک شیپ فایل چندنقطه ای که موقعیت کریدور ها و همچنین تعاملات آن ها را ارائه می دهد، دست می یابیم. در مطالعه موردی ما درمجموع ۱53 کریدور پیشنهاد شد که عمدتاً از میان زمین های بایر، فضاهای سبز عمومی، شبکه های جاده ای و حریم درختان عبور می کند. این کریدورها ابتدا رتبه بندی و اولویت بندی سپس شبیه سازی و درنهایت در چهار گروه طبقه بندی می شوند. خروجی مدل جاذبه که مشتمل بر کریدورهای پیشنهادی و اولویت بندی کریدورهای بین دو جفت گره است؛ به عنوان نقشه راه برنامه ریزان و طراحان شهری برای سناریو بندی چند کاربردی و ترکیبی از اولویت های مختلف، مورداستفاده قرار می گیرد تا به بهترین و کاربردی ترین پیشنهاد اجرایی با کمترین هزینه برسد.

The manifestation of the environment on the formation of the art of painting by the pioneers of painting in Hamedan

After literature, Hamedani artists have adored visual arts more than any other realms of art. This very article strives to consider and classify the latent currents among Hamedan first generation painters. In other words, it endeavors to introduce, categorize and analyze the available flows from artists’ artworks from the beginning of painting creation on canvas and cloth for Hamedan artists-painters born (Hijri Shamsi 1280-1330). But what is very evident is the effect of nature on the works of painters of Hamadan. Often, the artist takes refuge in nature to understand himself and the connection between feeling and imagination. Because art somehow adheres to an understanding of the world that takes humanity away from all its functions at the level of society for a moment to reach a place of imagination and pure feeling with a special sensitivity. Man can achieve an understanding and transformation of nature in this place of imagination and direct feeling The article data collection method has been of field collection method, observation method, Interview and library collection method. The works analysis method has been done through descriptive method, and their critique based on form analysis, and stylistics of some of artists’ works through comparative content analysis. The data have been formulized through interviewing and the resources of their interviews in the newspapers, and the artistic works have been taken photo of and analyzed by the article author. The research findings show that almost five parallel flows have been loomed in painting art within Hamedan first generation painters. In regard with the analysis of the works of the pioneers of the painting of Hamedan, some parameters have been put into consideration and have been paid attention to from two perspectives of form and content as following: the subject matter of the work, taking notice of objectivity, the role of the observer, the sort of composition, and formalistic features and techniques in Kamalolmolk school painters, naturalist painters, miniature and national art, religious painters and coffee house, modernist painters. Although the artistic works which have been remained or the cultural history of Hamedan minimally has not been taken notice of sufficiently to be considered verbally and persistently in light of visual arts, from the works of the contemporary artists and thinkers of the city, one can discern the impression of this history on the art and culture of this city palpable and considerable.

تبلیغات