آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

برای درک و شناخت زیبایی نزد هنرمندان نسبت به منظر زندگی می بایست به حساسیت هنرمند اعتماد کرد و آثار تاریخی دوران مورد نظر را مورد توجه قرار داد. همدان شهری است با عقبه بلند تاریخی و فرهنگی. هنرمندان همدانی بعد از ادبیات، بیش از هر حیطه ای به هنرهای تجسمی عشق ورزیدند. مقاله پیش رو تلاش دارد تا جریان های نهفته در میان نقاشان نسل اول همدان را بررسی و طبقه بندی کند. به عبارت دیگر مقاله سعی دارد تا از بدو شروع خلق نقاشی بر روی بوم و پارچه نزد هنرمندان همدان -نقاشان متولد (1280 تا 1330 ه. ش)- جریان های موجود با تمرکز بر مفهوم منظر (دور و نزدیک) را از آثار هنرمندان معرفی، تحلیل و طبقه بندی کند. اغلب هنرمند برای درک خود و ارتباط میان احساس و تخیل به طبیعت پناه می برد. چرا که هنر به نوعی پایبند به درکی از جهان است که بشریت را از تمام کارایی هایش در سطح جامعه برای لحظاتی دور سازد تا به جایگاهی از تخیل و احساس ناب با حساسیتی ویژه برسد. انسان می تواند در این جایگاه از تخیل و احساس بی واسطه، به درک و استحاله ای از طبیعت دست یابد مقاله تلاش دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که نقش طبیعت و منظر (دور و نزدیک) در آثار نقاشی پیشگامان همدان چگونه است؟ شیوه گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است که با ابزار سند خوانی و فیش برداری و مشاهده و مصاحبه انجام شده است. روش تحلیل آثار به شکل توصیفی و نقد آثار مبتنی بر تحلیل فرمی (ترکیب بندی یا ساختار، فرم و رنگ) و سبک شناسی برخی از آثار هنرمندان به شیوه تحلیل محتوای انجام شده است. ویژگی مشترک هنرمندان مورد توجه در این مقاله، تاثیرپذیری از همدان و تاثیرگذاری بر هنر دوستان همدانی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که پنج جریان تقریبا موازی در هنر نقاشی نزد نقاشان نسل اول همدان شکل گرفته است. نقاشان مکتب کمال الملک، نقاشان طبیعت گرا، نگارگری و هنر ملی، نقاشان مذهبی و قهوه خانه، نقاشان نوگرا. که هر کدام به نوعی وام دار توجه به طبیعت همدان می باشند.

The manifestation of the environment on the formation of the art of painting by the pioneers of painting in Hamedan

After literature, Hamedani artists have adored visual arts more than any other realms of art. This very article strives to consider and classify the latent currents among Hamedan first generation painters. In other words, it endeavors to introduce, categorize and analyze the available flows from artists’ artworks from the beginning of painting creation on canvas and cloth for Hamedan artists-painters born (Hijri Shamsi 1280-1330). But what is very evident is the effect of nature on the works of painters of Hamadan. Often, the artist takes refuge in nature to understand himself and the connection between feeling and imagination. Because art somehow adheres to an understanding of the world that takes humanity away from all its functions at the level of society for a moment to reach a place of imagination and pure feeling with a special sensitivity. Man can achieve an understanding and transformation of nature in this place of imagination and direct feeling The article data collection method has been of field collection method, observation method, Interview and library collection method. The works analysis method has been done through descriptive method, and their critique based on form analysis, and stylistics of some of artists’ works through comparative content analysis. The data have been formulized through interviewing and the resources of their interviews in the newspapers, and the artistic works have been taken photo of and analyzed by the article author. The research findings show that almost five parallel flows have been loomed in painting art within Hamedan first generation painters. In regard with the analysis of the works of the pioneers of the painting of Hamedan, some parameters have been put into consideration and have been paid attention to from two perspectives of form and content as following: the subject matter of the work, taking notice of objectivity, the role of the observer, the sort of composition, and formalistic features and techniques in Kamalolmolk school painters, naturalist painters, miniature and national art, religious painters and coffee house, modernist painters. Although the artistic works which have been remained or the cultural history of Hamedan minimally has not been taken notice of sufficiently to be considered verbally and persistently in light of visual arts, from the works of the contemporary artists and thinkers of the city, one can discern the impression of this history on the art and culture of this city palpable and considerable.

تبلیغات