آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخص ها و مؤلفه های توسعه حرفه ای معلمان آموزش زبان انگلیسی می باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(124 مقاله) که از سال 2011 تا 2023 میلادی در مورد توسعه حرفه ای معلمان آموزش زبان انگلیسی ارائه شده اند. نمونه پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده ها و به صورت هدفمند انتخاب شده اند. داده های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده اند. با تجزیه و تحلیل داده ها، ابعاد توسعه حرفه ای معلمان در 5 بُعد، 19 عامل و 73 مقوله شامل بُعد فردی(ویژگی-های اخلاقی، انگیزش و علاقه، خودراهبری، مهارت های ارتباطی، مهارت های یادگیری مادام العمر و مهارت های فراشناختی)؛ بُعد پداگوژیک(یادگیری مشارکتی، پروژه محوری، استفاده از رویکرد ترکیبی، کوچینگ و منتورینگ ) بُعد دانش محتوای تخصصی(دانش محتوایی - تربیتی، دانش محتوایی-موضوعی، دانش محتوایی-فناورانه) و بُعد عوامل برنامه ای(نیازسنجی، مدیریت دانش، فراهم سازی منابع چندگانه، ویژگی برنامه های توسعه حرفه ای) و بُعد ارزیابانه فرآیند (شامل شاخص هایی چون جامعیت در ارزیابی و ارائه بازخورد و تکالیف اصلاحی) طبقه بندی شدند.

Components and indicators of professional development of English language teachers: a synthesis based on the Roberts model

The purpose of this research is to identify the indicators and components of professional development of English language teachers. The approach of the current research is qualitative and its method is research synthesis. The research community is all the articles (124 articles) that have been presented from 2011 to 2023 about the professional development of English language teachers. The sample of the research is 30 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied articles. By analyzing the data, the dimensions of teachers' professional development in 5 dimensions, 19 factors and 73 categories including personal dimension (moral characteristics, motivation and interest, self-direction, communication skills, lifelong learning skills) and metacognitive skills); Pedagogical dimension (participatory learning, project-oriented, use of hybrid approach, coaching and mentoring), specialized content knowledge dimension (content-educational knowledge, content-thematic knowledge, content-technological knowledge) and program factors dimension (needs assessment, knowledge management, provision of multiple resources, characteristics of professional development programs) and the evaluative dimension of the process (including indicators such as comprehensiveness in evaluation and providing feedback and corrective tasks) were classified.

تبلیغات