چکیده

در این پژوهش واکاوی نقش سیاستهای حمایت از مشتریان مالی در کارایی سود بانکها مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ طبقه بندی بر حسب هدف، پژوهشی کاربردی است و از لحاظ طبقه بندی بر مبنای روش، تحقیق توصیفی محسوب می شود و از میان تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی است. قلمرو مکانی این پژوهش کلیه بانک های ایرانی بوده که تحت نظارت بانک مرکزی در بازه تحت مطالعه، فعالیت داشته و در زمینه عملیات اجرایی بانکی شامل جذب سپرده ها و اعطای تسهیلات به عنوان بانک تخصصی یا تجاری، دولتی یا خصوصی فعالیت داشته و نهاد خاص مالی یا واحد نظارتی و موارد مشابه نباشد. فرضیه های پژوهش با استفاده از نمونه ای متشکل از 25 بانک ایرانی طی سال های 1396 تا 1401 و با بهره گیری از الگوی رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی مورد آزمون قرارگرفت. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که رعایت الزامات قانونی رفتار منصفانه با مصرف کنندگان محصولات یا خدمات مالی بر کارایی سود بانک ها تاثیر مثبت دارد. رعایت الزامات قانونی افشای اطلاعات مورد نیاز مشتری با مصرف کنندگان محصولات یا خدمات مالی بر کارایی سود بانک ها تاثیر مثبت دارد. رعایت الزامات قانونی در زمینه پاسخ گویی یا حل دعاوی مصرف کنندگان محصولات یا خدمات مالی بر کارایی سود بانک ها تاثیر مثبت دارد. و همچنین نظارت بر اعمال سیاست های حمایتی از مصرف کنندگان محصولات یا خدمات مالی بر کارایی سود بانک ها تاثیر مثبت دارد.

Analyzing the role of financial customer support policies in the profitability of banks

In this research, the role of financial customer protection policies on the profit efficiency of banks was examined. In terms of classification according to the purpose, this research is an applied research, and in terms of classification based on the method, it is considered a descriptive research, and among the descriptive researches, it is of the correlation type. The scope of this research is all Iranian banks that have operated under the supervision of the Central Bank in the period under study and have operated in the field of bank executive operations, including attracting deposits and granting facilities as a specialized or commercial, government or private bank, and as a special financial institution. Or not a supervisory unit and similar cases. The research hypotheses were tested using a sample of 25 Iranian banks during the years 1396 to 1401 and using the multiple regression model based on the panel data technique. The findings indicate that compliance with the legal requirements of fair treatment with consumers of financial products or services has a positive effect on the profitability of banks. Compliance with the legal requirements of disclosing the information required by the customer with consumers of financial products or services has a positive effect on the efficiency of banks#39; profits. Observance of legal requirements in the field of answering or solving claims of consumers of financial products or services has a positive effect on the profitability of banks. Also, monitoring the implementation of policies to protect consumers of financial products or services has a positive effect on the profitability of banks

تبلیغات