چکیده

مقدمه و هدف: عملکرد تحصیلی مطلوب نقش مهمی در موفقیت های آموزشی و شغلی دارد. لذا این پژوهش با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی براساس اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی و سبک های هویت در دانش آموزان انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه اول منطقه گله دار از شهرستان مهر (استان فارس) به تعداد 2016 نفر در سال 1402 بود. با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه پلنت تعداد 200 نفر انتخاب شد. گردآوری داده ها با پرسشنامه عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999)، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی (صادق زاده و همکاران، 1397) و پرسشنامه سبک هویت (برزونسکی و همکاران، 2013) انجام شد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS-v26 انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بین اعتیاد به شبکه اجتماعی مجازی (438/0-=r و 022/0>P) و سبک هویت اجتنابی (392/0-=r و 012/0>P) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان، همبستگی معکوس و معنادار بود. همچنین همبستگی بین سبک هویت هنجاری (332/0=r و 028/0>P)، اطلاعاتی (472/0=r و 017/0>P) و متعهد (445/0=r و 016/0>P) به ترتیب با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مثبت و معنادار بود. تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نیز نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توان تبیین 29 درصد از واریانس نمره عملکرد تحصیلی در دانش آموزان را داشته اند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، ضرورت دارد شناسایی عوامل مؤثر در فرایندهای تحصیلی دانش آموزان به منظور ارتقاء عملکردهای آموزشی در دستور کار برنامه ریزان و محققان قرار گیرد.

Predicting Academic Performance Based on Addiction to Virtual Social Networks and Identity Styles in Students

Introduction and Goal: Academic performance plays an important role in educational and career success. Therefore, this research was conducted with the aim of predicting academic performance based on addiction to virtual social networks and identity styles in students.Research Methodology: The research was descriptive-cross-sectional and correlational. The statistical population included all the students of the first secondary level of Galleh Dar region from Mehr city (Fars province) with the number of 2016 people in 2023. 200 people were selected with the available sampling method and according to the formula for determining the sample size of the plant. Collecting data with academic performance questionnaire (Pham and Taylor, 1999), addiction to virtual social networks (Sadeghzadeh et al., 2017) and identity style questionnaire (Berzonsky et al. , 2013) was done. Data analysis was done with descriptive statistics, Pearson correlation test and multivariate regression with SPSS-v26 statistical software.Findings: The findings showed that between virtual social network addiction (r=-0.438 and P<0.022) and avoidant identity style (r=-0.392 and P<0.012) with students' academic performance. The correlation was inverse and significant. Also, the correlation between normative identity style (r=0.332 and P<0.028), informative (r=0.472 and P<0.017) and committed (r=0.445 and P<0.016) According to the academic performance of the students, it was positive and significant. Regression analysis using the simultaneous entry method also showed that the predictor variables together explained 29% of the variance of students' academic performance scores.Conclusion: According to the results, it is necessary to identify the effective factors in students' educational processes in order to improve the educational functions in the agenda of planners and researchers.

تبلیغات