چکیده

امروزه باید منابع گردشگری را به عنوان یک محصول در نظر بگیریم که عرضه کنندگان آن سعی دارند در یک بازار رقابتی، کالای خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا متقاضیان (گردشگران) کالای ارائه شده آنها را نسبت به سایر کالاها ترجیح دهند و این امر سبب رقابتی شدن بازار گردشگری شده است. کلان شهر تهران نیز با داشتن منابع و پتانسیل های مهم گردشگری از این قاعده مستثنی نیست و لازم است منابع و پتانسیل های گردشگری خود را شناسایی و با در نظر گرفتن وضعیت خود بین رقبا، آنها را اولویت بندی، تقویت و عرضه کند. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت پتانسیل های گردشگری کلان شهر تهران نسبت به سایر کلان شهرهای کشور است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان و مسئولان حوزه گردشگری است که با روش نمونه گیری گلوله برفی، تعداد 15 نفر در این پژوهش شرکت کرده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار Meta-SWOT استفاده شده است. بررسی های این پژوهش نشان داده اند از بین کلان شهرهای رقیب تهران در زمینه توسعه گردشگری، شهرهای زاهدان، بندرعباس، اهواز و اراک کمترین امتیاز رقابتی و شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز بیشترین امتیاز رقابتی را کسب کرده اند. همچنین نبود اولویت و اهمیت مقوله گردشگری بین تصمیم گیران و سیاست مداران، عامل تحریم های بین المللی، عامل تعارض فرهنگی گردشگران با فرهنگ بومی مهم ترین عامل ها و موانع کلان پیش روی توسعه گردشگری کلان شهر تهران هستند. ازجمله مهم ترین منابع و پتانسیل های کلان شهر تهران می توان به پتانسیل های سلامتی و پزشکی و مکان های ویژه تفریحی در جهت موفقیت و پیشبرد توسعه گردشگری کلان شهر تهران اشاره کرد.

متن

Analyzing the competitiveness of Iranian metropolises from the point of view of urban tourism, emphasizing the situation of Tehran metropolis

Today, we should consider tourism resources as a product whose suppliers try to present their goods in the best way in a competitive market so that applicants (tourists) prefer their offered goods over other goods and this has made the tourism market more competitive. The metropolis of Tehran is not exempted from this rule by having important tourism resources and potential and it is necessary to identify its tourism resources and potential and consider its position among competitors, prioritize, strengthen and supply them. In this regard, the current research seeks to investigate the tourism potentials of the Tehran metropolis compared to other metropolises of the country. This research is part of applied research in terms of its purpose, and in terms of method, it is part of descriptive-analytical research. The statistical population of this research includes experts and officials in the field of tourism, ۱۵ of whom participated in this research using the snowball sampling method. Meta-SWOT software was used to analyze the research data. The investigations of this research have shown that among Tehran's rival metropolises in the field of tourism development, the cities of Zahedan, Bandar Abbas, Ahvaz, and Arak have the lowest competitive points, and the cities of Isfahan, Shiraz, Mashhad, and Tabriz have the highest competitive points. Also, the lack of priority and importance of the tourism category among decision-makers and politicians, the cause of international sanctions, and the cause of cultural conflict between tourists and local culture are the most important factors and major obstacles to the development of tourism in the Tehran. Among the most important resources and potentials of the Tehran metropolis, we can mention health and medical potentials and special recreational places for the success and promotion of tourism development of the Tehran metropolis. Among the most important resources and potentials of Tehran metropolis, we can mention health and medical potentials and special recreational places for the success and promotion of tourism development of the Tehran metropolis.

تبلیغات