چکیده

اجرای مجازات ساب النبی در سال های اخیر با گسترش رسانه های اجتماعی و انتقال سریع اخبار با چالش هایی جدی روبروست، که تحلیل و بررسی ابعاد گوناگون اجرای مجازات اعدام به عنوان مجازاتِ اصلی این جرم را ضرورت می بخشد. چالش هایی در تقابل با اجرای این مجازات مطرح است، از جمله لزوم حفظ آزادی بیان، ترور خواندن اعدام ساب النبی، استناد به ترحم پیامبر گرامی اسلام و اهل البیت صلوات الله علیهم اجمعین نسبت به دشمنانشان و امثالهم، که علاوه بر ایجاد شبهه، سعی بر آن دارند که به ناحق دین مبین اسلام را مورد هتک قرار دهند. به نظر می رسد نه تنها اجرای مجازات ساب النبی در تضاد با آزادی بیان نیست، بلکه اتفاقاً در جهت حفظ آزادی عقاید و بیان می باشد. از سوی دیگر تحلیل ماده ی مهم 263 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، به عنوان مفرّی برای ساب النبی نیز قابل توجه است. در این پژوهش سعی بر آن شده، تا با تکیه بر منابع فقهی و بالاخص منابع حقوقی، پاسخ های شایسته ی حقوقی به این چالش ها داده شود. از جمله ماده ی اخیر الذکر که مقنن به صراحت بیان داشته است، متهم به سب النبی می تواند در دادگاه، به صِرف ادعای مستی، غضب، سبق لسان و امثالهم، از مجازات اعدام رهایی یابد. این پژوهش بر اساس منابع معتبر فقهی و حقوقی بصورت توصیفی و تحلیلی با مراجعه به منابع کتابخانه ای نگارش یافته تا با تکیه بر این منابع بنیادین، در جهت تحلیل صحیح و رفع شبهات گام بردارد.

Analyzing the implementation of Sub-al-Nabi's punishment with a look at the challenges

In recent years, the implementation of the death penalty has faced serious challenges with the spread of social media and the rapid transmission of news, which necessitates the analysis and investigation of various aspects of the implementation of the death penalty as the main punishment for this crime. There are challenges in opposition to the implementation of this punishment, including the need to preserve freedom of speech, calling the execution of Sub-Nabi an assassination, invoking the mercy of the beloved Prophet of Islam and the Ahl al-Bayt, peace and blessings of God be upon them, towards their enemies and their ilk, which in addition to creating suspicion, attempts They want to slander the religion of Islam unjustly. It seems that not only the implementation of the punishment of Subal-Nabi is not in conflict with the freedom of expression, but it happens to be in the direction of preserving the freedom of opinions and expression. On the other hand, the analysis of the important article 263 of the Islamic Penal Code approved in 1392 is also significant as an escape for Sab-ul-Nabi. In this research, an attempt has been made to provide appropriate legal answers to these challenges by relying on jurisprudential sources and especially legal sources. Among the last-mentioned article, which was clearly stated by the legislator, the accused of sab-al-nabi can be freed from the death penalty in the court, just by claiming drunkenness, anger, bad language and the like. This research was written based on authentic jurisprudential and legal sources in a descriptive and analytical manner with reference to library sources to take steps towards correct analysis and clearing doubts by relying on these fundamental sources.

تبلیغات