چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل زمینه ای و مداخله گر موثر بر ایجاد اشتغال پایدار دانش آموختگان علوم ورزشی ایران و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت که بعد از 16 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای سنجش اعتبار، انتقال و تایید ذیری، یافته های پژوهش به مشارکت کنندگان ارائه و نقطه نظرهای آن ها اعمال شد. از روش توافق درون موضوعی برای قابلیت اعتماد استفاده گردید که 82/0 گزارش شد. یافته های مربوط به عوامل زمینه ای (بسترساز) بیانگر 29 مفهوم اصلی و 4 مقوله فرعی شامل سیاست گذاری و برنامه ریزی، عوامل اقتصادی و مالی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، صلاحیت حرفه ای در ورزش و یافته های مربوط به عوامل مداخله گر (تاثیرگذار) بیانگر27 مفهوم اصلی و 5 مقوله فرعی شامل عوامل فناوری، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، بازسازی جایگاه علوم ورزشی و ارتباطات و شبکه سازی بود. در جمع بندی کلی پژوهش حاضر، باید گفت که امروزه توجه به مقوله اشتغال پایدار دانش آموختگان آموزش عالی دیگر تنها یک مقوله فرعی برای دانشگاه و آموزش عالی نیست، بلکه به یک مسئله اساسی برای سیاست گذاران و مسئولان عالی کشور تبدیل شده است. لذا به منظور اتخاذ تصمیم صحیح در زمینه ایجاد و توسعه اشتغال زایی پایدار برای دانش آموختگان علوم ورزشی توسط دست اندرکاران حوزه ورزش، نیاز به شناسایی  عوامل زمینه ای و محیطی ضروری و مهیا نمودن این شرایط می باشد.

Identifying and analyzing the context and intervening factors affecting the sustainable employment of Iranian sports science graduates

The study is to identify and analyze the contextual and intervening factors affecting the creation of sustainable employment of sports sciences graduates. It was conducted within the framework of a qualitative approach. The statistical population consisted of experts was aware of the research topic. The sampling method was theoretical. In-depth and semi-structured interviews were conducted with experts to collect the data. The data reached theoretical saturation after 16 interviews. To assess validity and transferability, the research findings were presented to the participants and their points of view were applied. The intra-subject agreement method was used for reliability which was reported about 0/82. The findings related to contextual factors represented 29 main concepts and 4 sub-categories (Policy and planning, economic and financial factors, university relationship with society and industry, professional competence in sports) and the findings related to intervening factors represented 27 main concepts and 5 sub-categories including (Technological, cultural and social factors, political factors, reconstruction of sports science, communication and networking). Therefore, in order to make the right decision in the field of creating and developing sustainable employment for sports sciences graduates by policymakers in the field of sports, it is necessary to identify the importance of contextual and intervening factors and providing the best conditions.

تبلیغات