آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

مقدمه طی دهه های گذشته، مفهوم پایداری به طور فزاینده ای توجه عمومی را با برجسته کردن آشتی دشوار بین نیازهای جمعیت جهانی و باری که این نیازها بر محیط زیست وارد می کند، به خود جلب کرده است. پایداری شهری «فرایند توسعه یک محیط ساخته شده است که با اجتناب از تأثیرات غیرقابل قبول اجتماعی یا زیست محیطی در صدد رفع نیاز های اساسی مردم است. امروزه سنجش وضعیت پایداری در شهرها و حرکت شهرها به سمت پایدار شدن، یکی از اصول مهم شهرسازی است، اما این امر به علت ماهیت پویا و چندوجهی پایداری و ویژگی های متمایز هر یک از گونه های شهری می تواند در هر شهر متفاوت باشد و شاخص های مؤثر بر پایداری که موجب حرکت شهرها به سمت پایداری می شود ممکن است در هر شهر متفاوت باشد. از این رو هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر بر پایداری و تحلیل آن ها در شهر های کوچک و میانی استان قزوین است. مواد و روش هاروش تحقیق، کاربردی و مبتنی بر روش های کمی است. در راستای تحلیل داده ها و نیل به هدف پژوهش پس از استخراج شاخص های پایداری شهری و تهیه پرسشنامه، شاخص های پایداری شهری مستخرج از مبانی نظری در نرم افزار PLS از طریق مدل سازی به روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم هر یک از شهرهای میانی و کوچک، شناسایی یا تأیید می شوند و سپس عوامل مؤثر بر شاخص های پایداری در هر یک از شهرهای میانی و کوچک تعیین و تحلیل می شوند. بررسی پایداری شهری در ارتباط با اندازه و جمعیت شهر به خصوص در شهرهای کوچک و میانی، تا کنون مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار نگرفته و بکر باقی مانده است، از این رو این موضوع نوآوری مهم پژوهش حاضر در حوزه پایداری است. نمونه گیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده که در آن همه اعضا از شانسی برابر برای انتخاب برخوردارند، استفاده شده و با استفاده از فرمول کوکران که فرمولی رایج در جهت به دست آوردن حجم نمونه در مطالعات شهری و اجتماعی است، حجم نمونه برای هر یک از نمونه های مطالعاتی تخمین زده شده است. یافته هایافته های پژوهش نشان می دهد بر اساس تحلیل داده ها، در شهر قزوین عوامل مسکن، حمل ونقل و عامل اجتماعی و فرهنگی دارای بیشترین و عامل زیست محیطی دارای کمترین تأثیر بر وضعیت پایداری و حرکت شهر میانی به سمت پایداری است. در سال های اخیر تحولات اقتصادی بی سابقه در حوزه مسکن موجب شده است که تمامی جنبه های این حوزه تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد. افزایش قیمت مسکن و دشوار شدن تهیه آن برای شهروندان، کوچک تر شدن ابعاد مسکن و استفاده از مصالح و پلان های غیر پایدار همه و همه موجب شده اند که موضوع مسکن یکی از مسائل مهم در تبیین پایداری در شهرهای میانی باشد. از سوی دیگر غالب شدن حمل ونقل موتوری و غیر پایدار در روند آمد و شد شهر ها موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای شهرها شده است که شهر قزوین نیز از این موضوع جدا نیست و زیرساخت ها و بستر های حمل ونقل پایدار و پاک در این شهر فراهم نشده است. در مقابل، در شهر ضیاءآباد به عنوان شهر کوچک پژوهش عامل امکانات و زیرساخت ها دارای بیشترین تأثیر بر وضعیت پایداری است. در مقابل، عامل اقتصادی و مدیریتی و عامل زیست محیطی دارای رابطه معناداری با پایداری شهرهای کوچک نیستند. امروزه، در بسیاری از شهرهای کوچک بر اثر عوامل متعدد مدیریتی و سازمانی امکانات و زیرساخت وضعیت مطلوبی ندارند، همین امر موجب بروز مشکلات و دشواری های فراوانی برای شهروندان این گونه از شهرها شده است. شهر ضیاءآباد نیز از این موضوع جدا نیست. با توجه به اهمیت امکانات و زیرساخت ها و زیرشاخص های آن مانند فضای سبز در مفهوم پایداری و وضعیت نامطلوب این شاخص در شهرهای کوچکی مانند ضیاءآباد می توان بیان کرد که حوزه امکانات و زیرساخت های شهری از اهمیت بسزایی در حرکت شهر های کوچک به سمت پایداری برخوردار است.نتیجه گیرینتایج تحلیل داده ها در مورد شاخص های مؤثر بر پایداری نشان می دهد در شهر های میانی عامل مسکن، حمل ونقل و عامل اجتماعی و فرهنگی دارای بیشترین تأثیر بر تبیین و نیل به سمت پایداری هستند و در بطن این عوامل نیز شاخص های هزینه های تأمین زمین و مسکن و شاخص فرصت های تفریح دارای بیشترین نقش بر عوامل مؤثر و پیرو آن، پایداری شهر ها هستند. لذا برای حرکت شهرهای میانی به سمت پایداری باید به حوزه مسکن و حمل ونقل و حوزه اجتماعی بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گیرد. از سوی دیگر، در شهر های کوچک عامل امکانات و زیرساخت ها و عامل مسکن و حمل ونقل دارای بیشترین تأثیر و سطح تبیین کنندگی بر وضعیت پایداری و نیل به سمت پایداری است و در بطن این عوامل زیرشاخص های وضعیت فضاهای سبز، دسترسی به خدمات و کیفیت مسکن دارای بیشترین تأثیر درونی بر عامل ها و پیرو آن، بر پایداری در شهرهای کوچک هستند. در نهایت، می توان بیان کرد که در شهرهای میانی حوزه مسکن و حمل ونقل و در شهر های کوچک حوزه امکانات و زیرساخت ها دارای بیشترین نقش در حرکت شهرها به سمت پایداری و تبیین پایداری هستند. از این رو این حوزه ها و زیرشاخص های مؤثر بر آن ها می تواند در جریان تدوین طرح ها و برنامه های شهری مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گیرد.

Investigating Factors Affecting Sustainability in Small and Medium Cities Using Structural Equations

Introduction In the past decades, the concept of sustainability has increasingly garnered public attention by highlighting the challenging balance between the needs of the global population and the environmental burdens these needs impose. Urban sustainability is characterized as developing a constructed environment that seeks to meet people’s basic needs while avoiding socially or environmentally unacceptable impacts. Nowadays, assessing the sustainability status of cities and their transition towards sustainability has become one of the most important principles of urban planning. However, due to the dynamic and multifaceted nature of sustainability and the distinctive characteristics of each urban typology, the manifestation of sustainability in each city can vary. The indicators influencing sustainability and driving cities towards becoming sustainable may differ across cities. Therefore, this research aims to explicate the influential factors on sustainability and analyze them in the small and medium-sized cities of Qazvin province. Materials and MethodsThe research method employed in this study is applied and is based on quantitative methods. To analyze the data and achieve the research objectives, after extracting the urban sustainability indicators and preparing the questionnaire, the urban sustainability indicators extracted from theoretical foundations in the PLS software are identified or validated through second-order confirmatory factor analysis modeling for each of the medium-sized and small cities. Subsequently, the factors influencing urban sustainability indicators in each of the medium-sized and small cities are determined and analyzed. The examination of urban sustainability concerning the size and population of the city, especially in small and medium-sized cities, has not received much attention from researchers in this field and remains relatively unexplored, making this a significant innovation in this research in the realm of sustainability. The sampling in this study utilizes simple random sampling, where all members are equally likely to be selected. The Cochran formula, a common formula for estimating sample size in urban and social studies, is used to estimate the sample size for each of the study samples.FindingsResearch findings indicate that, based on data analysis, in the city of Qazvin, the housing-transport factor and the social-cultural factor have the greatest impact on the sustainability and movement of the city towards sustainability. In contrast, the environmental factor has the least impact. In recent years, unprecedented economic developments in the housing sector have affected all aspects of this area. The increase in housing prices and the difficulty of obtaining them for citizens, the reduction in housing dimensions, and the use of non-sustainable materials and plans have all contributed to housing becoming one of the most important issues in defining sustainability in mid-sized cities. On the other hand, the dominance of motorized and unsustainable transportation in the urban development process has caused numerous problems for cities, and Qazvin is no exception, as sustainable and clean transportation infrastructure and facilities have not been provided in this city. On the other hand, in Ziaabad as a small city, the factor of facilities and infrastructure has the greatest impact on the state of sustainability. Conversely, the economic and managerial factors, as well as the environmental factors, do not have a significant relationship with the sustainability of small cities. Nowadays, in many small cities, due to various managerial and organizational factors, facilities and infrastructure do not have a desirable state, leading to numerous problems and difficulties for the citizens of these cities. Ziaabad is also not exempt from this situation. Considering the importance of facilities, infrastructure, and its sub-indices such as green spaces in the concept of sustainability, and the undesirable state of this index in small cities like Ziaabad, it can be stated that the realm of urban facilities and infrastructure is of great importance in moving small cities towards sustainability. ConclusionThe results of data analysis regarding the indices influencing sustainability indicate that in medium-sized cities, housing, transportation, and social-cultural factors have the greatest impact on defining and achieving sustainability. Within these factors, indices of land and housing supply costs, as well as recreational opportunities, play the most prominent role in influencing these factors and therefore the sustainability of cities. Therefore, for medium-sized cities to move towards sustainability, urban planners should pay greater attention to the housing, transportation, and social spheres. On the other hand, in small cities, factors such as amenities, infrastructure, and elderly care have the greatest impact and significance in defining the status of sustainability and achieving it. Within these factors, sub-indices of green spaces, access to services, and housing quality have the most significant internal impact on these factors and consequently on sustainability in small cities. Ultimately, it can be stated that in medium-sized cities, the housing and transportation sectors, and in small cities, the amenities and infrastructure sectors, play the most prominent role in the movement of cities towards sustainability and defining sustainability. Therefore, these sectors and their influential sub-indices can be considered by urban planners in the process of formulating urban plans and programs.

تبلیغات