تأثیر کیفیت خدمات شهر هوشمند بر مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی منطقه 7 شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه در دهه های اخیر، مخاطرات محیطی به طور چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته اند. این رخدادها از نظر نوع و گوناگونی بسیار متنوع هستند و برای سکونتگاه های انسانی، به خصوص شهرها، به عنوان یک بلا و بحران جدی مطرح می شوند. این مخاطرات همواره نوعی تهدید جدی برای پایداری شهرها و جوامع به شمار می روند. وقوع مخاطرات محیطی در بیشتر موارد، تأثیرات مخربی بر سکونتگاه های انسانی داشته و عوارض اقتصادی و اجتماعی گسترده ای را بر جوامع و کشورها به همراه داشته است. گسترش شرایط اضطراری عمومی ناشی از مخاطرات محیطی، به نحوی کلان، زمینه های مختلف جوامع را از جمله ارتقای خدمات شهر هوشمند، تحت تأثیر قرار داده است. شهر هوشمند به عنوان یک مدل نوین توسعه شهری، در سال های اخیر به ویژه در حوزه علمی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. شهر هوشمند به عنوان یک نظام شهری تلقی می شود که هوش فناوری اطلاعات را با خرد انسانی در ترکیب بافت شهری جای می دهد تا بهینه سازی و ارتقای عملیات شهری را ممکن سازد. مشارکت شهروندان و ارائه خدمات باکیفیت از اصول اساسی خدمات شهر هوشمند به شمار می آیند. اگر یک شهر هوشمند نتواند خدمات باکیفیت به شهروندان ارائه دهد، ساختن آن نیز ارزش چندانی نخواهد داشت. این امر بر مدیران شهر هوشمند فشار می آورد تا به نحو مؤثری خدمات با کیفیت را ارائه دهند. مشارکت شهروندی، به عنوان بعدی از ویژگی های هوشمند، به عنوان یک روش مؤثر برای ارزیابی کیفیت خدمات در شهرهای هوشمند شناخته شده است. مواجهه شهرهای بزرگ با چالش ها و مسائل مختلف، به خصوص در شرایط اضطراری عمومی مخاطرات محیطی، نیازمند استفاده از خدمات شهر هوشمند است. شهر تهران، به ویژه منطقه 7 آن، با چالش ها و مسائل محیطی متعدد روبه رو است که پایداری شهر را به خطر می اندازد. این مطالعه به منظور تحلیل تأثیر کیفیت خدمات شهر هوشمند بر مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی در منطقه 7 شهر تهران انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش به شکل زیر است: تأثیر کیفیت خدمات شهر هوشمند و مؤلفه های آن بر مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی در منطقه 7 شهر تهران چگونه نمایان شده است؟ مواد و روش هاپژوهش حاضر یک نوع پژوهش شناختی است که از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها نوعی پژوهش کمی، از نظر نوع پژوهش توصیفی تحلیلی از شاخه تحلیل مسیر (مدل سازی معادلات ساختاری)، از نظر نوع استراتژی طرح پژوهش پس رویدادی و از نظر زمانی، به دلیل اینکه گردآوری داده ها یک بار و در یک مقطع زمانی خاص صورت می گیرد، نوع پژوهش مقطعی است. جامعه آماری کلیه شهروندان منطقه 7 شهر تهران به تعداد 312194 نفر است و با بهره گیری از فرمول کوکران نمونه آماری 400 به دست آمده است. متغیرهای پژوهش شامل کیفیت خدمات شهر هوشمند و مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS26 استفاده شده است. یافته هادر این پژوهش، از 400 نمونه جامعه است که 71 درصد آن ها مرد و 29 درصد زن هستند. 71/3 درصد از پاسخ گویان متأهل و 28/7 درصد آن ها مجرد هستند. بیشترین تحصیلات شهروندان لیسانس (50 درصد) و بعد از آن، کارشناسی ارشد (21/3 درصد) است. اکثریت پاسخ گویان شغل آزاد (48 درصد) دارند و شغل کارمندی در رده دوم (27/3 درصد) قرار دارد. سابقه سکونت بیشترین را در منطقه با رده بین 5 تا 8 سال (30/3 درصد) دارند. تحلیل توصیفی متغیرهای پژوهش نشان می دهد متغیر کیفیت خدمات شهر هوشمند در سطح نیمه مطلوب (میانگین 3/08) و متغیر مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی نیز در سطح نیمه مطلوب (میانگین 3/09) قرار دارند. پراکندگی کمترین میزان متعلق به متغیر کیفیت خدمات شهر هوشمند و مؤلفه محیط هوشمند (37/7 درصد) و بیشترین پراکندگی متعلق به متغیر کیفیت خدمات شهر هوشمند و مؤلفه زندگی هوشمند (44/2 درصد) است. در بخش فرضیه اصلی، تأثیر کیفیت خدمات شهر هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (4/048) تأیید می شود. تأثیر انرژی هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (2/84-) تأیید می شود. تأثیر محیط هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (2/58) تأیید می شود. تأثیر زندگی هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (0/07) تأیید نمی شود. تأثیر حمل ونقل هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (4/71) تأیید می شود. تأثیر سلامت هوشمند بر مشارکت شهروندان با توجه به ضریب معناداری (5/175) تأیید می شود. نتیجه گیریشهرهای هوشمند به دلایل زیادی از فناوری ها استفاده می کنند؛ به عنوان مثال، برای اینکه زندگی در یک شهر راحت تر، ایمن تر، سالم تر و پایدارتر شود. فناوری های مشارکتی را می توان به عنوان نمونه ای از فناوری های هوشمند که شهروندان را درگیر مسائل عمومی می کند، ارائه کرد. این فناوری ها یک همسویی بین فناوری، شهروندان و دولت شهری را در بر می گیرند که رویکرد شهروندمحوری را به شهرهای هوشمند ارائه می دهد. از این رو، کیفیت خدمات شهر هوشمند به ویژه با توجه به مؤلفه های انرژی هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند، حمل ونقل هوشمند، ایمنی هوشمند و سلامت هوشمند تأثیر بسزایی در مشارکت شهروندان در مواقع اضطراری مخاطرات محیطی دارد. بنابراین، شهر هوشمند با بهبود این مؤلفه ها می تواند برای شهروندان امکان اطلاع رسانی و دسترسی به منابع و خدمات مورد نیاز در مواقع اضطراری را فراهم کند و به این ترتیب به تعامل و مشارکت فعال شهروندان در مدیریت مواقع اضطراری کمک کند. در نتیجه، توسعه شهر هوشمند و بهبود کیفیت خدمات آن، نقش مهمی در افزایش توانمندی های شهروندان برای مواجهه با مخاطرات محیطی دارد.The Impact of Smart City Service Quality on Citizen Participation in Environmental Emergency Situations in District 7 of Tehran City
Introduction In recent decades, environmental hazards have significantly increased worldwide. In terms of type and diversity, these events are highly varied and pose a serious threat, particularly to human settlements, especially cities, as a significant disaster. Environmental hazards have consistently been a serious threat to the sustainability of cities and communities, causing detrimental effects on human habitats and widespread economic and social consequences. The expansion of public emergencies resulting from environmental hazards has influenced various aspects of societies, including the enhancement of smart city services. The smart city has emerged as a novel model for urban development, receiving considerable attention in recent years, particularly in the scientific domain. The smart city is perceived as an urban system that integrates information technology intelligence with human ingenuity in the urban fabric to optimize and enhance urban operations. Citizen participation and the provision of high-quality services are fundamental principles of smart city services. If a smart city fails to deliver quality services to its citizens, its establishment holds little value. This places pressure on smart city managers to provide quality services effectively. Citizen participation, as a dimension of smart features, is recognized as an effective method for evaluating service quality in smart cities. Large cities, especially in situations of public emergencies related to environmental hazards, require the utilization of smart city services. Tehran, particularly its District 7, faces various environmental challenges and issues, jeopardizing the city’s sustainability. This study aims to analyze the impact of the quality of smart city services on citizen participation during environmental hazard emergencies in District 7 of Tehran. The primary research question is as follows: How has the impact of the quality of smart city services and its components manifested on citizen participation during environmental hazard emergencies in District 7 of Tehran?
Materials and MethodsThe present research is a type of cognitive study that, in terms of purpose, falls within the scope of applied research. In terms of the data collection method, it is a quantitative study, and concerning the research type, it is descriptive-analytical from the structural equation modeling (SEM) branch. Regarding the research design strategy, it is a retrospective study, and in terms of time, it is cross-sectional, as the data are collected once and within a specific timeframe. The statistical population includes all citizens of District 7 in Tehran, with a total of 312,194 individuals. Using Cochran’s formula, a sample size of 400 was determined. The research variables include the quality of smart city services and citizen participation in environmental hazard emergencies. SPSS 26 and AMOS 26 software were utilized for data analysis.
FindingsIn this research, 400 samples were used, 71% of which are male and 29% are female. 3.71% of respondents are married, and 7.28% are single. The majority of citizens have a bachelor’s degree (50%), followed by a master’s degree (21.3%). Most respondents have freelance jobs (48%), and the second-highest occupation is office work (27.3%). The highest residence experience falls into the range of 5 to 8 years (30.3%). Descriptive analysis of research variables indicates that the variable of smart city service quality is at a moderately desirable level (average 3.08), and the variable of citizen participation in environmental emergencies is also at a moderately desirable level (average 3.09). The lowest dispersion belongs to the variable of smart city service quality and the smart environment component (7.37%), and the highest dispersion belongs to the variable of smart city service quality and the smart life component (44.2%). In the main hypothesis section, the impact of smart city service quality on citizen participation is confirmed with a significance coefficient of (0.4/048). The impact of smart energy on citizen participation is confirmed with a significance coefficient of (-2.84). The impact of the smart environment on citizen participation is confirmed with a significance coefficient of (2.58). The impact of smart living on citizen participation is not confirmed with a significance coefficient of (0.07). The impact of smart transportation on citizen participation is confirmed with a significance coefficient of (4.71). The impact of smart health on citizen participation is confirmed with a significance coefficient of (5.175).
ConclusionSmart cities utilize a variety of technologies for numerous reasons, such as making life in a city more comfortable, safer, healthier, and more sustainable. Participatory technologies, for example, can be considered as an instance of smart technologies that engage citizens in public issues. These technologies encompass a synergy between technology, citizens, and city government, providing a citizen-centric approach to smart cities. Therefore, the quality of smart city services, especially concerning the components of smart energy, smart environment, smart living, smart transportation, smart safety, and smart health, significantly influences citizen participation in environmental emergencies. Consequently, smart cities, by enhancing these components, can facilitate citizens’ access to information and resources needed during emergencies, thereby promoting active citizen engagement in emergency management. In conclusion, the development of a smart city and the improvement of its service quality play a crucial role in empowering citizens to cope with environmental hazards.