آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

زمینه و هدف: شبکه جایگاه های سوخت رسانی وسایل نقلیه شهری به عنوان یکی از مراکز مهم خدمات شهری، به شمار می رود. امّا امروزه با نارسائی های گسترده ای روبرو می باشدکمبود. ظرفیت سوخت رسانی، عمدتاً به سبب توزیع نامناسب جغرافیایی، جوابگوی نیازها نمی باشد لذا لازمست جهت ارائه الگوی توسعه شبکه جایگاههای سوخت شهری با بررسی مطالعات مدل مکانیابی بهینه جایگاهها مورد بررسی قرار گیرد تا توزیع صحیح جایگاهها در سطح شهر علاوه بر جلوگیری از مشکلاتی که در آینده بر شهر تحمیل میگردد، مانع از اتلاف انرژی و بهره وری از امکانات و منابع موجود گردد.با رشد جمعیت به ویژه در شهرهای بزرگ، حجم تقاضا برای خدمات عمومی افزایش یافته است. همچنین نیاز به اعمال ایجاد جایگاه های متعدد سوخت، بیش از گذشته احساس می شود. انتخاب مکان مناسب یکی از مهمترین جنبه های موفقیت کسب و کار است. مهم ترین مشکل در زمینه ارائه خدمات در این بخش، عدم توزیع مناسب جایگاه ها از نظر کمی و محدود بودن شعاع عملکردی ایستگاه ها است. روش بررسی: پژوهش مورد نظر دارای رویکرد توسعه ای – کاربردی و روش تحقیق ترکیبی(توصیفی، تحلیلی، و میدانی) است. یافته ها و نتیجه گیری: در نتیجه ضروری است که توزیع کمی و کیفی جایگاه های سوخت مورد بررسی قرار گیرد. در صنعت سوخت، مسئله انتخاب محل پمپ بنزین شامل عوامل کمی و کیفی متعددی از جمله تعداد ایستگاه های دیگر در منطقه، جهت تردد، ترکیب اجتماعی منطقه مسکونی اطراف، و محدود شدن ساختار جایگاه است. انتخاب مکان به طور قابل توجهی بر موفقیت کسب و کار تأثیر می گذارد.  به طور خاص، انتخاب مکان برای جایگاه های سوخت با محدودیت های سرمایه گذاری در تسهیلات و معیارهایی که شامل یک سری خدمات اجتماعی است مشخص می شود. هدف از این مقاله معرفی برخی از تکنیک های رایج پژوهش عملیاتی در مکان یابی پمپ های بنزین می باشد.

Evaluation of the role and application of operational research in the correct location of fuel stations

 Background and Aim: The network of urban vehicle fueling stations is considered as one of the important centers of urban services. But today it is facing widespread inadequacies and shortages. The fueling capacity, mainly due to the inappropriate geographical distribution, does not meet the needs, therefore, it is necessary to provide a model for the development of the network of urban fuel stations by examining studies on the optimal location of the stations, so that the correct distribution of the stations in the city, in addition to preventing the problems that occur in The future is imposed on the city, to prevent the waste of energy and the efficiency of existing facilities and resources. With the growth of the population, especially in big cities, the volume of demand for public services has increased. Also, the need to create multiple fuel stations is felt more than in the past. Choosing the right location is one of the most important aspects of business success. The most important problem in providing services in this sector is the lack of proper distribution of stations in terms of quantity and the limited functional radius of the stations. Methods: The presen research a applied developmental approach and a combination research method (descriptive, analytical, and field). Findings and Conclusion: As a result, it is necessary to examine the quantitative and qualitative distribution of fuel stations. In the fuel industry, the problem of choosing a gas station location includes several quantitative and qualitative factors, including the number of other stations in the area, the direction of traffic, the social composition of the surrounding residential area, and the limited structure of the station. The choice of location significantly affects the success of the business. In particular, the choice of location for fuel stations is determined by investment constraints in facilities and criteria that include a series of social services. The purpose of this article is to introduce some common techniques of operational research in the location of gas stations.

تبلیغات