آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

مفهوم شکنندگی دولت ازجمله کلیدواژه هایی است که در دوران پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه پس از پایان جنگ سرد، در علوم سیاسی مورد توجه قرار گرفت. آسیای مرکزی نیز از جمله مناطق جغرافیایی بوده است که دیدگاه ها و تحلیل های فراوانی را درباره دولت های موجود در این منطقه و شکنندگی آنها برانگیخته است. اما بایست توجه نمود که مسیرهایی که منجر به شکننده شدن دولت ها می شوند،یکتا نبوده و می توان الگوهای متفاوتی را از مسیرهایی که به شکنندگی دولت ها منتهی می شوند، متصور شد. سؤال اصلی تحقیق حاضر، اول این است که «وضعیت شکنندگی دولت های آسیای مرکزی چگونه است؟» و دو دیگر اینکه، «ویژگی مسیرهای علّی ای که به شکنندگی دولت های آسیای مرکزی منتهی می شوند، چیست؟». با توجه به ماهیت اکتشافی سؤال اصلی تحقیق نیز، فرضیه ای ارائه نشده و به تفسیر نتایج پرداخته شده است. برای پاسخ به سؤال های مورد نظر، با سود جستن از منطق فازی، مسیرهای علّی ای که از ترکیب چندین عامل ایجاد می شوند، مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه بررسی نیز نشان می دهد که 5 دولت در کشورهای آسیای مرکزی جزء دولت های شکننده هستند و 5 مسیر علّی را در میان آنها می توان مورد شناسایی قرار داد. همچنین در میان عوامل موجود در میان این مسیرهای علّی، عدم مشروعیت دولت و وجود گروه های متعارض را می توان به عنوان شروط ناکازم شکنندگی دولت های آسیای مرکزی، شناسایی نمود.

Investigating the ways of Fragility of states in the Central Asia: Based on ‘’fuzzy logic’’ method

The concept of the fragility of the state is one of the key words in the political sciences that were considered in the post-World War II period, and especially after the end of the Cold War. The Central Asia has also been one of the geographic regions that has sparked many views and analyzes on the states in the region and their fragility. But it should be noted that the paths that lead to the fragility of governments are not the same, and it is possible to draw different patterns from the ways leading to the fragility of the state. According to this the main research question are, what is the state of fragility in the Central Asia? What are the characteristics of paths that lead to the fragility of the Central Asiaern states? Considering the exploratory nature of the main research question, no hypotheses have been presented and interpreted for the results. To answer the questions, with the benefit of fuzzy logic, the top paths that are created by the combination of several factors are examined. The survey also shows that 10 governments in the Central Asia are fragile states and can identify four causal paths among them. Also, among the factors involved in these causal paths, the government's lack of legitimacy and the existence of conflicting groups can be identified as an unnecessary imperative for the fragile states of the Central Asia.

تبلیغات