امکان سنجی تدوین استراتژی ها و برنامه های عملیاتی بوم گرا برای توسعه سیستم های حمل ونقل هوشمند شهر خرم آباد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از مطالعه حاضر امکان سنجی تدوین استراتژی ها و برنامه های عملیاتی بوم گرا برای توسعه سیستم های حمل ونقل هوشمند شهر خرم آباد بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با استفاده از پیمایش اجرا گردید. ابزار جمع آوری داده های تحقیق پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله بود. جامعه آماری شامل مدیران، متخصصان مسئول و کارشناسان خبره در سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد و مشاورین مرتبط با سیستم حمل نقل می شد که تعداد 30 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. اولویت بندی استراتژی های به دست آمده از پرسشنامه ها، با استفاده از روش ترکیبی (AHP و ACCEPT) و روش QSPM انجام شد. نتایج حاصل از این دو روش با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن باهم مقایسه گردید و ضریب 98/0 به دست آمد. تحلیل های مربوط به روش ترکیبی (AHP و ACCEPT) با استفاده از نرم افزار EXPERT CHOICE صورت پذیرفت و نرخ ناسازگاری برای اولویت بندی اهداف، محورهای توسعه و استراتژی ها در تمام مراحل اعدادی کوچک تر از 1/0 به دست آمد. جهت تدوین استراتژی ها از ماتریس SWOT استفاده شد. نوآوری تحقیق حاضر، استفاده از نرم افزارهای متفاوت از مطالعات پیشین و ارائه استراتژی ها و برنامه های عملیاتی مناسب برای هوشمندسازی سیستم های حمل ونقل شهری می باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شهر خرم آباد از نظر توسعه سیستم های حمل ونقل هوشمند در وضعیت نامناسب قرار دارد. در خصوص اهداف کلان حمل ونقل هوشمند، اولویت به ترتیب با ایمنی، رضایت عمومی، بهبود محیط زیست و کاهش مصرف انرژی و زمان تأخیر به دست آمد. همچنین در رابطه با شش محور توسعه حمل ونقل هوشمند نیز اولویت به ترتیب با مدیریت و سیاست های سازمانی، تأمین مالی، نیروی انسانی، زیرساخت های فنی، محیط فرهنگی و موارد حقوقی بودند.Feasibility of Formulation of Eco-Friendly Strategies and Operation Plans for Developing Intelligent Transportation Systems in Khorramabad City
The purpose of this study is the feasibility of developing eco-oriented strategies and operational plans for the development of smart transportation systems in Khorramabad city. Descriptive-analytical research method was implemented using survey. The research data collection tool was a researcher-made questionnaire in two stages. The statistical population included managers, responsible specialists and experts in the cargo and passenger transportation management organization of Khorramabad municipality and consultants related to the transportation system, of which 30 people were selected as the sample size. The prioritization of the strategies obtained from the questionnaires was done using the combined method (AHP and ACCEPT) and the QSPM method. The results of these two methods were compared using SPSS software and by calculating Spearman's correlation coefficient, and the coefficient was 0.98. Analyzes related to the combined method (AHP and ACCEPT) were performed using EXPERT CHOICE software and the inconsistency rate for prioritizing goals, development axes and strategies was obtained in all numerical stages smaller than 0.1. SWOT matrix was used to formulate strategies. The innovation of the current research is the use of different software from previous studies and the provision of appropriate strategies and operational plans for the smartening of urban transportation systems. The results of the present study showed that Khorramabad city is in a poor condition in terms of developing smart transportation systems. Regarding the goals of intelligent transportation, priority was obtained with safety, public satisfaction, environmental improvement, and reduction of energy consumption and delay time, respectively. Also, in relation to the six axes of development of intelligent transportation, priority was given to management and organizational policies, financing, human resources, technical infrastructure, cultural environment, and legal matters, respectively.